Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende mangelfulde håndvaskeforhold

Dato

19. december 2023

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fødevarer

Højdepunkt

Stadfæstelse af indskærpelse i sag om mangelfulde håndvaskefaciliteter i Københavns

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra en virksomhed vedrørende en indskærpelse fra Fødevarestyrelsen af 7. september 2023. Indskærpelsen omhandlede mangelfulde håndvaskefaciliteter, hvor Fødevarestyrelsen havde konstateret, at samtlige håndvaske var utilgængelige eller uhensigtsmæssigt placeret under et kontrolbesøg.

Fødevarestyrelsen fandt, at håndvasken i baren var blokeret af service, produktionsvasken i køkkenet var blokeret af service og blev brugt til beskidte pander, og håndvasken i bagkøkkenet var fuldstændigt blokeret af en lagerreol. Styrelsen vurderede, at håndvaskefaciliteterne i bagkøkkenet var utilstrækkelige, da afstanden til den eneste egentlige håndvask i baren var for lang. Dette blev dokumenteret med fotodokumentation.

Klagerens indsigelser

Virksomheden påklagede indskærpelsen den 11. september 2023 og fremsendte supplerende bemærkninger. Klager anførte, at håndvaske var tilgængelige og fyldt op, hvilket kunne dokumenteres med overvågningsvideo. Videoen viste blandt andet en tilsynsførende vaske hænder i håndvasken i baren inden tilsynets start. Klager bestred også, at de tilsynsførende havde været i hele produktionslokalet.

Klager fremhævede virksomhedens lange historie siden 2007 med adskillige kontrolbesøg uden store anmærkninger og udtrykte uforståelse over den nuværende anmærkning. Det blev også bemærket, at ingen var blevet syge af at spise klagers mad, og at virksomheden ofte havde haft elitesmiley.

Fødevarestyrelsens bemærkninger

Fødevarestyrelsen oversendte sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet og henviste til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. I, pkt. 4. Styrelsen oplyste, at den blokerede håndvask i bagkøkkenet ikke var tilsluttet vand, og at køkkenpersonalet ikke skulle vaske hænder i baren af hensyn til gæsterne. Styrelsen fastholdt, at kun vasken i baren var en egentlig håndvask, og at den var uhensigtsmæssigt placeret i forhold til aktiviteterne i bagkøkkenet, som krævede hyppig håndvask.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 7. september 2023, men med en ændret ordlyd. Afgørelsen blev truffet i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. I, pkt. 4, 1. pkt., og Fødevarelovens § 58 a, stk. 1.

Nævnets kompetence

Nævnet fastslog, at det ikke havde kompetence til at behandle den del af klagen, der vedrørte det administrative bødeforlæg eller de tilsynsførendes adfærd. Dette skyldes, at et bødeforlæg ikke udgør en afgørelse i forvaltningsretlig forstand, og de tilsynsførendes adfærd heller ikke er en afgørelse efter fødevareloven.

Vurdering af håndvaskefaciliteter

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt hygiejneforordningens krav. Nævnet vurderede, at der på kontroltidspunktet ikke var en hensigtsmæssigt placeret håndvask, der var specielt beregnet til håndvask, i forhold til fødevareaktiviteterne i bagkøkkenet. Dette blev understøttet af styrelsens skitse over indretningen og fotodokumentation, der viste den pågældende håndvask i bagkøkkenet blokeret af en lagerreol. Nævnet lagde vægt på, at opvaskevasken og produktionsvasken ikke var specielt beregnet til håndvask, og at håndvasken i baren samt på personaletoilettet ikke var hensigtsmæssigt placeret i forhold til fødevareaktiviteterne i bagkøkkenet, da de krævede passage gennem flere rum eller åbning af døre.

Ændring af indskærpelsens ordlyd

Nævnet fandt dog ikke grundlag for at konstatere, at håndvasken i baren var utilgængelig. Den indsendte videodokumentation viste, at en tilsynsførende benyttede håndvasken i baren til håndvask ved kontrolbesøgets start. Dette forhold skulle derfor udgå af grundlaget for indskærpelsen. Nævnet præciserede derfor indskærpelsens ordlyd, således at den kun omhandlede kravet om et tilstrækkeligt antal hensigtsmæssigt placerede håndvaske, der er specielt beregnet til håndvask. Forhold vedrørende manglende rindende varmt og koldt vand, faciliteter til hygiejnisk vask og tørring af hænder, samt faciliteter til vask af fødevarer, udgik, da der ikke var konstateret overtrædelse af disse dele af bestemmelsen.

Nævnet bemærkede desuden, at det ikke er en betingelse for at sanktionere en overtrædelse, at den har medført konkret fare for fødevaresikkerheden, og at tidligere elitesmileys eller manglende anmærkninger ved tidligere tilsyn ikke ændrer på, at forholdene udgjorde en overtrædelse på kontroltidspunktet. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser