Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til genopførelse af badehus i Middelfart Kommune
Dato
15. maj 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Middelfart Kommunes landzonetilladelse til genopførelse af
Middelfart Kommune meddelte den 10. marts 2023 landzonetilladelse til opførelse af et badehus på ejendommen [A1], 5592 Ejby, som erstatning for et eksisterende badehus. En nabo klagede over afgørelsen. Ejendommen, der er ca. 300 m2, ligger i landzone inden for kystnærhedszonen. Det ansøgte badehus er placeret mindre end 10 m fra vandet og inden for strandbeskyttelseslinjen. Ifølge BBR er der en eksisterende bygning på 15 m2, opført i 1937, registreret som faldefærdig.
Ejendommens udpegninger og beskyttelsesinteresser
Området er udpeget som bevaringsværdigt landskab, større sammenhængende landskab og særligt værdifuldt geologisk beskyttelsesområde i kommuneplan 2021 for Middelfart Kommune. Den nordlige del af ejendommen og tilgrænsende arealer er desuden udpeget som lavbundsareal, særligt bevaringsværdigt landsbyejerlav, område med særlige naturbeskyttelsesinteresser og potentielle økologiske forbindelser. Der er risiko for oversvømmelse og erosion. Den nordlige del af ejendommen og det tilgrænsende område er registreret som beskyttet natur i form af strandeng efter Naturbeskyttelsesloven § 3. Ejendommen ligger også i Natura 2000-område N112, Lillebælt.
Kommunens afgørelse og vilkår
Middelfart Kommune gav landzonetilladelse til genopførelse af et badehus på 13,5 m2 med en bygningshøjde på 2,4 m. Tilladelsen blev givet på vilkår om, at badehuset opføres samme sted som det hidtidige og hæves maks. 40 cm. Kommunen lagde vægt på, at det ansøgte badehus var af samme størrelse og placering som det hidtidige, og at hævning ville mindske risikoen for oversvømmelse. Kommunen vurderede desuden, at projektet ikke ville påvirke Natura 2000-området væsentligt.
Sagens forløb og tidligere afgørelser
Sagen har en forhistorie med flere afgørelser:
- Kystdirektoratets afgørelse af 8. juli 2020: Dispensation fra strandbeskyttelseslinjen til genopførelse af et sommerhus og udvidelse.
- Middelfart Kommunes afgørelse af 26. februar 2021: Landzonetilladelse til genopførelse og udvidelse af et sommerhus på 26 m2.
- Planklagenævnets afgørelse af 26. november 2021: Planklagenævnet ændrede kommunens afgørelse til et afslag. Nævnet fandt, at den hidtidige bygning var et badehus (uden strøm, varme, kloakering, køkken og toilet/bad) og ikke et sommerhus.
- Kystdirektoratets afgørelse af 3. maj 2022: Dispensation fra strandbeskyttelseslinjen til genopførelse af badehuset, med vilkår om ikke at opføre inden for fuglenes yngletid.
- Middelfart Kommunes afgørelse af 14. september 2022: Afslag på landzonetilladelse til genopførelse af et badehus på 16,85 m2 med en anden placering. Kommunen tilkendegav dog, at tilladelse kunne forventes for et badehus af samme størrelse og placering, dog med mulighed for at hæve det 40 cm.
- Ansøgningen af 7. marts 2023: Ejeren ansøgte om landzonetilladelse til et "tilsvarende hus med samme placering", ønskede det hævet og døren flyttet. Funderingstype var uafklaret.
Planklagenævnet er kompetent til at behandle kommunens afgørelse efter Planloven § 35, stk. 1 (landzone), jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål vedrørende undtagelsesbestemmelserne i Planloven § 36, Planloven § 37 og [Planloven § 38), jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3.
Undtagelse fra kravet om landzonetilladelse
Planklagenævnet vurderede, at ingen af undtagelserne fra kravet om landzonetilladelse i Planloven § 5 u og Planloven § 36 til Planloven § 38 fandt anvendelse i den konkrete sag, hvorfor det ansøgte kræver landzonetilladelse.
Landzonetilladelse til genopførelse af badehus
Klageren anførte, at det ansøgte badehus ville være visuelt dominerende i kystlandskabet, især da det hæves 40 cm. Klageren henviste også til øget opmærksomhed på forstyrrende aktivitet i Natura 2000-områder og en påstået udvidelse af badehuset i 1980'erne. Klageren henviste desuden til Planklagenævnets tidligere afslag i en lignende sag.
Generelt er hovedformålet med landzonereglerne at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker, hvor der er planlagt for det, jf. Planloven § 35, stk. 1. I kystnærhedszonen skal der kun gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser, jf. Planloven § 5 a, stk. 1 og Planloven § 35, stk. 3. Ved genopførelse af nedrevne bygninger er der ikke en almindelig hovedregel om at tillade genopførelse; det kræver, at der ansøges om en bygning med omtrent samme placering, størrelse og anvendelse, og at den eksisterende bygning var lovlig og ikke en ruin. I kystnære områder med små badehuse gælder en restriktiv praksis.
Planklagenævnets vurdering og afgørelse
Planklagenævnet fandt, at Middelfart Kommune ikke havde foretaget en tilstrækkelig undersøgelse og vurdering af de hensyn, som landzonereglerne har til formål at varetage. Nævnet lagde vægt på, at kommunens afgørelse manglede detaljer om badehusets udformning og indretning/faciliteter. Specifikt manglede information om badehusets facader mod nord og øst, farve, indretning/faciliteter samt om fundamentet skulle udføres som beton- eller skruefundament. Da den ansøgte placering er i et uforstyrret område med væsentlige natur- og landskabsmæssige beskyttelsesinteresser, stilles der særligt høje krav til detaljeringen af en ansøgning og afgørelse.
På grund af disse væsentlige retlige mangler fandt nævnet afgørelsen ugyldig. Planklagenævnet ophæver derfor Middelfart Kommunes afgørelse af 10. marts 2023 og hjemviser sagen til fornyet behandling i kommunen. Kommunens nye behandling skal inkludere en nærmere beskrivelse af udformningen og indretningen af det ansøgte badehus.
Forhold, som ikke behandles
Planklagenævnet behandlede ikke klagepunktet vedrørende Kystdirektoratets afgørelse om dispensation fra strandbeskyttelseslinjen, da dette falder under Miljø- og Fødevareklagenævnets kompetence, jf. Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 1. Naboer er ikke klageberettigede efter naturbeskyttelsesloven.
Lignende afgørelser