Afvisning af klage over registrering af beskyttet natur pga. overskredet klagefrist
Dato
16. august 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttede naturtyper
Højdepunkt
Afvisning af klage i sag om registrering af beskyttet natur i Aalborg Kommune Miljø
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Aalborg Kommunes afgørelse af 22. maj 2023, hvor kommunen registrerede arealer på matr. nr. [PN1], [PN2] og [PN3] som beskyttet natur efter Naturbeskyttelseslovens § 3. Klagen blev indgivet til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 20. juni 2023 af ejendommens ejer.
Klageren anførte flere punkter i sin klage:
- Klageren erhvervede ejendommene i 2003 og blev dengang oplyst af Sejlflod Kommune, at der ikke forelå fredning udover registrering af hede.
- Klageren blev først i 2022, i forbindelse med et skovningsprojekt, bekendt med, at der var § 3-beskyttet natur på ejendommen.
- Klagerens ejendomsret er tilsidesat ved afgørelsen.
- Klageren har ikke haft mulighed for at gøre indsigelse mod besigtigelser.
- Aalborg Kommune har ikke inddraget muligheden for naturnær skovdrift på arealerne i sin afgørelse.
Aalborg Kommunes afgørelse indeholdt en klagevejledning, der oplyste, at klagefristen var 4 uger fra meddelelsesdatoen, og at klagen skulle indgives via klageportalen. Afgørelsen blev meddelt den 22. maj 2023, hvilket betød, at klagefristen udløb den 19. juni 2023. Klagen blev dog først indgivet den 20. juni 2023.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Aalborg Kommunes afgørelse om registrering af beskyttet natur. Afvisningen skete i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 87, stk. 1, som fastsætter en klagefrist på 4 uger fra afgørelsens meddelelse.
Begrundelse for afvisning
Klagen blev indgivet den 20. juni 2023, hvilket var én dag efter klagefristens udløb den 19. juni 2023. Nævnet bemærkede, at der ikke findes bestemmelser i naturbeskyttelsesloven, der giver mulighed for at se bort fra overskridelser af klagefristen. Selvom almindelig forvaltningsretlig praksis i særlige tilfælde kan tillade en myndighed at se bort fra en overskridelse, er Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis restriktiv, især i sager med modstående interesser.
Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige forhold, der kunne begrunde en fravigelse af klagefristen i denne sag. Der blev lagt vægt på, at klagefristen var tydeligt angivet i den påklagede afgørelse, og at klageren ikke havde fremført undskyldelige omstændigheder for den sene indgivelse.
Tilbagebetaling af gebyr
Som følge af afvisningen af klagen tilbagebetales det indbetalte klagegebyr til klageren, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6.
Lignende afgørelser