Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende ophængning af kontrolrapporter
Dato
22. august 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om mangelfuld ophængning af kontrolrapport i Hedensted
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra en virksomhed vedrørende en indskærpelse fra Fødevarestyrelsen om mangelfuld ophængning af kontrolrapporter. Klagen blev indbragt den 30. maj 2023.
Virksomhedens klage
Virksomheden udtrykte uforståenhed over anmærkningerne og den gebyrbelagte, opfølgende kontrol. Klageren mente at have ophængt to rapporter som anmodet den 7. februar 2023, på trods af Fødevarestyrelsens angivelse af, at kun én rapport var ophængt.
Fødevarestyrelsens konstateringer
Ved et kontrolbesøg den 17. maj 2023 konstaterede Fødevarestyrelsen, at kontrolrapporten udelukkende var ophængt på væggen ind mod kontorområdet, hvilket gjorde den utilstrækkeligt synlig og læsbar for forbrugerne. Desuden var der flere hovedindgange, hvor rapporten ikke var ophængt. Fødevarestyrelsen havde tidligere anset dette som en bagatelagtig overtrædelse. Virksomheden havde under kontrolbesøget bemærket, at de ville "kigge på en løsning".
Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at kontrolrapporten skulle ophænges umiddelbart ved indgangspartiet, let synlig og læsbar for forbrugerne, inden de betrådte forretningsområdet. Indskærpelsen medførte gebyrbelagt, opfølgende kontrol.
Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen
Fødevarestyrelsen oversendte sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 23. juni 2023. Styrelsen henviste til Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 18, stk. 2 og Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 18, stk. 3 som grundlag for indskærpelsen. Gebyrbelagt, opfølgende kontrol blev pålagt i medfør af Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 1, stk. 6 og Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 38.
Styrelsen oplyste, at en lignende overtrædelse var konstateret den 17. marts 2023, hvor klageren var blevet vejledt. Dette betød, at der ikke var tale om en førstegangsovertrædelse, og en indskærpelse blev anset for en nødvendig og proportional foranstaltning. Fødevarestyrelsen fremhævede, at virksomheden havde flere indgangspartier, herunder et "billedgang" og et "gammelt indgangsparti", hvor rapporterne ikke var korrekt ophængt.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 17. maj 2023, men med en præciseret ordlyd. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Nævnets vurdering
Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 18, stk. 2 og Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 18, stk. 3. Det blev lagt til grund, at kontrolrapporterne ikke var ophængt ved alle indgangspartier, og at den ophængte rapport ikke var let synlig og læsbar for forbrugerne. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Fødevarestyrelsens vurdering af, at kontrolrapporten på den pågældende placering ikke var let synlig og læsbar for forbrugerne, inden de betrådte virksomhedens forretningsområde.
Nævnet bemærkede, at det er en lovbestemt konsekvens af en indskærpelse, at der skal foretages opfølgende kontrol, jf. Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 1, stk. 6. Opkrævning af gebyr er ligeledes en lovbestemt konsekvens af opfølgende kontrolbesøg, jf. Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 38, stk. 2.
Præcisering af indskærpelsens ordlyd
Miljø- og Fødevareklagenævnet præciserede indskærpelsens ordlyd til: "Kontrolrapporten skal, umiddelbart efter at virksomheden har modtaget denne, ophænges ved indgangspartiet til virksomheden. Kontrolrapporten skal placeres således, at den til stadighed er let synlig og læsbar for forbrugerne, inden disse betræder virksomhedens forretningsområde. Ved virksomheder med mere end ét indgangsparti skal kopi benyttes."
Lignende afgørelser