Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af realitetsbehandling i sag om vedligeholdelse af Gudenåen

Dato

22. august 2023

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Vandløbsloven

Højdepunkt

Afvisning af klage i sag om vedligeholdelse af Gudenåen i Silkeborg Kommune Miljø

Miljø- og Fødevareklagenævnet modtog den 8. maj 2023 en fælles klage fra en lodejerforening og et vandløbslaug. Klagen omhandlede Silkeborg Kommunes vedligeholdelse af Gudenåen på strækningen mellem Silkeborg og Tange Sø. Klagerne supplerede deres henvendelse den 6. juni 2023.

Klagerne anførte primært, at kontrollen af vandføringsevnen for 2023 ikke var udført i overensstemmelse med gældende regulativ og en tidligere afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet. De gjorde desuden gældende, at konklusionerne i en rapport og dennes præsentation for Klima- og Miljøudvalget manglede fagligt belæg. Klagerne fastholdt, at der var truffet en afgørelse den 1. maj 2023, selvom rapporten kun var præsenteret som et orienteringspunkt.

Kommunens bemærkninger

Silkeborg Kommune afviste, at der var truffet en afgørelse. Kommunen forklarede, at den påklagede rapport af 25. april 2023 alene var en teknisk rapport om vandføring og vandstand i Gudenåen, som blev præsenteret for Klima- og Miljøudvalget den 1. maj 2023 som et orienteringspunkt. Udvalget tog blot orienteringen til efterretning. Kommunen oplyste endvidere, at den påtænkte at træffe en formel afgørelse om vedligeholdelsen inden sommeren 2023.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen over Silkeborg Kommunes vedligeholdelse af Gudenåen. Afvisningen sker, da nævnet vurderer, at der ikke er truffet en afgørelse i forvaltningsretlig forstand, som kan påklages i henhold til Vandløbslovens § 80, stk. 1.

Nævnets vurdering af afgørelsesbegrebet

Nævnet lagde vægt på, at en afgørelse forudsætter, at forvaltningsmyndigheden har fastsat, hvad der er eller skal være gældende ret i det konkrete tilfælde. En uforbindende udtalelse eller en indstilling til en anden myndighed falder uden for dette begreb.

Rapporten af 25. april 2023 og præsentationen heraf for Klima- og Miljøudvalget omhandlede vedligeholdelsen af Gudenåen, som ifølge Vandløbslovens § 27 skal vedligeholdes, så dens skikkelse eller vandføringsevne ikke ændres, medmindre andet er fastsat. Vedligeholdelsen af offentlige vandløb påhviler vandløbsmyndigheden, jf. Vandløbslovens § 31, stk. 1.

Nævnet konkluderede, at rapporten og præsentationen alene var en konsulents vurdering, og at udvalgets "til efterretning" ikke udgjorde en bindende udtalelse fra kommunen som vandløbsmyndighed. Derfor var der ikke truffet en afgørelse, der kunne påklages.

Konsekvenser og fremtidige muligheder

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Nævnet bemærkede, at en eventuel fremtidig formel afgørelse fra Silkeborg Kommune om vedligeholdelsen af Gudenåen vil kunne påklages til nævnet, forudsat at klager er klageberettiget i henhold til Vandløbslovens § 84. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6.

Lignende afgørelser