Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over nedsættelse af landbrugsstøtte grundet overskredet klagefrist

Dato

26. maj 2023

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Landbrugsstøtte

Højdepunkt

Afvisning af klage over afgørelse om nedsættelse af grundbetaling og grøn støtte

Sagen omhandler en klage fra en landbruger over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 3. marts 2023. Afgørelsen medførte en nedsættelse af klagers grundbetaling og grøn støtte for 2022 vedrørende ejendommen på [A1], 4340 Tølløse.

Landbrugeren påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 1. april 2023 via klageportalen. Klageren anførte, at markerne blev slået før den 25. oktober 2022, at der blev efterladt vildtstriber, som overholdt kravene til bredde, og at mark nr. 4 og 41 måtte have vildtstriber. Klageren mente desuden at have overholdt aktivitetskravet samt krav til miljøfokus.

Klagefrist og meddelelse

Landbrugsstyrelsen havde meddelt afgørelsen via e-boks den 3. marts 2023. Af afgørelsen fremgik det, at en eventuel klage skulle indgives til Miljø- og Fødevareklagenævnet via klageportalen, og at klagefristen udløb fire uger efter meddelelse af afgørelsen. Ifølge Bekendtgørelse om forretningsorden for Miljø- og Fødevareklagenævnet § 7, stk. 1 er klagefristen fire uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. Dette betød, at klagefristen udløb den 31. marts 2023.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse om nedsættelse af grundbetaling og grøn støtte for 2022. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Begrundelse for afvisning

Nævnet konstaterede, at klagen var indgivet den 1. april 2023, hvilket var efter klagefristens udløb den 31. marts 2023. Der er ingen bestemmelser i Landbrugsstøtteloven § 22 b, stk. 1 der giver Miljø- og Fødevareklagenævnet mulighed for at se bort fra overskridelser af klagefristen. Selvom almindelig forvaltningsretlig praksis i særlige tilfælde kan tillade, at en myndighed ser bort fra en overskridelse, er nævnets praksis restriktiv, især i sager med modstående interesser.

Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af klagefristen. Det blev lagt vægt på, at klagefristen på fire uger tydeligt fremgik af Landbrugsstyrelsens klagevejledning. Da der ikke forelå undskyldelige omstændigheder, afviste nævnet at realitetsbehandle den for sent indgivne klage. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.

Lignende afgørelser