Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på dispensation til opførelse af fire garager inden for strandbeskyttelseslinjen

Sagen omhandler en klage over Kystdirektoratets afslag på dispensation til opførelse af fire garager inden for strandbeskyttelseslinjen på matr. nr. [m1], beliggende [a1], 4840 Nørre Alslev. Ansøgningen blev indgivet af ejendommens ejer, som ønskede at supplere 12 eksisterende garager til grundejerforeningens medlemmer. De ansøgte garager målte hver 4,0 x 7,5 m med en højde på 3,1 m og var ønsket placeret ca. 100 m fra kysten. Området er omfattet af lokalplan nr. 51, som angiver, at garager langs fællesarealets sydlige skel kan tillades, men kræver dispensation efter naturbeskyttelsesloven.

Kystdirektoratets afgørelse

Kystdirektoratet meddelte afslag den 26. april 2023 i medfør af Naturbeskyttelseslovens § 65 b, stk. 1 og Naturbeskyttelseslovens § 15. Direktoratet lagde vægt på, at garagerne var ansøgt tæt ved kysten og ville inddrage det åbne kystlandskab i strid med lovens formål. Det blev fremhævet, at der allerede eksisterede 12 garager til 10 beboelsesejendomme, og at de ansøgte garager hver især oversteg den øvre grænse på 20 m2, som normalt kan dispenseres til. Direktoratet fandt, at beplantning ikke kunne tillægges afgørende vægt, da den kunne fjernes, og at en dispensation ville medføre en uhensigtsmæssig præcedensvirkning. Lokalplanens bestemmelser og tidligere byggetilladelser blev anset for uden betydning, da de ikke kan tilsidesætte strandbeskyttelseslinjen.

Klagerens anbringender

Ejendommens ejer påklagede afgørelsen den 8. maj 2023 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at tre boliger i grundejerforeningen manglede adgang til garager, og at de nye garager ville forskønne området ved at skjule ladestandere, biler og rod. Det blev også fremført, at garagerne ville forbedre parkeringsforholdene for besøgende til Gåbense Havn. Klager bestred Kystdirektoratets praksis om en øvre grænse på 20 m2 for garager og henviste til en anden sag, hvor der var meddelt dispensation til en garage på 48 m2. Klager mente, at de ansøgte garager ikke ville være synlige i landskabet og kunne skærmes med beplantning. Endvidere blev det anført, at lokalplan nr. 51 ikke umuliggjorde projektet, og at frygten for præcedens ikke var et objektivt kriterium. Klager afviste også, at projektet ville påvirke Natura 2000-områder, da det lå flere kilometer væk. Klager inviterede Miljø- og Fødevareklagenævnet til at besigtige ejendommen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har stadfæstet Kystdirektoratets afslag på dispensation til opførelse af fire garager inden for strandbeskyttelseslinjen. Nævnet fandt, at en besigtigelse af ejendommen ikke ville belyse sagen yderligere.

Nævnets vurdering

Nævnet har behandlet sagen i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 15, stk. 1, som forbyder ændringer i tilstanden af arealer inden for strandbeskyttelseslinjen, herunder bebyggelse. Formålet med bestemmelsen er at friholde strandene og de umiddelbart bagvedliggende kystområder mod indgreb. Dispensation kan kun meddeles i særlige tilfælde efter Naturbeskyttelseslovens § 65 b, stk. 1, og bestemmelsen administreres meget restriktivt.

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke, at der forelå et særligt tilfælde, der kunne begrunde en dispensation. Nævnet lagde vægt på, at garagerne med deres kystnære placering ville påvirke kystlandskabet uhensigtsmæssigt og var i strid med formålet bag strandbeskyttelseslinjen. Det blev fremhævet, at garagerne delvist var ansøgt inden for den oprindelige strandbeskyttelseslinje, hvor praksis er særlig restriktiv. Nævnet bemærkede desuden, at de ansøgte garager på ca. 30 m2 hver ikke kunne anses for ubetydelige, og at der allerede var 12 eksisterende garager til grundejerforeningens 12 ejendomme.

Nævnet afviste, at beplantning som foreslået af klager kunne ændre resultatet, da strandbeskyttelseslinjen også beskytter de bagvedliggende kystlandskaber. Klagerens øvrige anbringender om forskønnelse, forbedrede parkeringsforhold og manglende påvirkning af bilag IV-arter kunne heller ikke føre til dispensation. Den af klager fremhævede sammenligningssag fra Kystdirektoratet blev ikke anset for sammenlignelig, og nævnet bemærkede, at det ikke var bundet af direktoratets praksis. Endelig lagde nævnet vægt på den uønskede præcedensvirkning, en dispensation ville medføre.

Det forhold, at lokalplan nr. 51 giver mulighed for garageopførelse, og at Guldborgsund Kommune tidligere har givet tilladelse til eksisterende garager, kunne ikke føre til et andet resultat, da lokalplanen selv kræver dispensation fra strandbeskyttelseslinjen i henhold til dens § 11.2.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.

Lignende afgørelser