Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage over fredningsnævns afgørelse om udhusbygning

Sagen omhandler en klage over Fredningsnævnet for Midtjylland, østlig dels afgørelse af 18. oktober 2022. Afgørelsen gav dispensation til opførelse af en udhusbygning på en ejendom i Hundslund, som er omfattet af en fredning fra 1977.

Baggrund for dispensationen

Ejendommen, matr.nr. [PN1] Trustrup By, Hundslund, er på 9.070 m2 og indeholder to boliger samt et eksisterende udhus på 100 m2. Ansøgningen omhandlede en 30 m2 container, der skulle beklædes med træ for at fremstå som et klassisk udhus med tagpap. Fredningen forbyder generelt opførelse af bygninger, herunder skure.

Fredningsnævnet vurderede, at der på baggrund af ejendommens to boliger var grundlag for at tillade opførelse af to sædvanlige udhuse. Dispensationen blev meddelt i medfør af Naturbeskyttelsesloven § 50, stk. 1 til en udhusbygning på 30 m2 i mørk farve med mat mørk tagbeklædning, under forudsætning af at containeren beklædes, så den syner som en almindelig udhusbygning.

Klagerens anbringender

En nabo til ejendommen påklagede afgørelsen den 27. april 2023. Klageren anførte, at det ansøgte er i strid med fredningsbestemmelserne og ikke passer ind i de landlige omgivelser. Desuden blev det anført, at en opstillet bålplads og borde/bænkesæt foran containeren er forstyrrende, da containeren ligger meget tæt på klagers ejendom, kun adskilt af en grusvej. Klageren mente også, at containeren forringer værdien af klagers ejendom.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har afvist at realitetsbehandle klagen over Fredningsnævnet for Midtjylland, østlig dels afgørelse af 18. oktober 2022 om dispensation til en udhusbygning.

Begrundelse for afvisning

Nævnet lagde til grund, at klageren ikke er omfattet af kredsen af klageberettigede i Naturbeskyttelseslovens § 86, stk. 1. Det blev bemærket, at ejere af omkringliggende ejendomme og beboere i området, som ikke er ansøgere, ikke er klageberettigede i sager efter naturbeskyttelsesloven. Da klageren ikke kunne anses for klageberettiget, kunne nævnet ikke realitetsbehandle klagen.

Afgørelsens konsekvenser

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser