Klage over screeningsafgørelse og lokalplan for boliger i Kysthaven, Hedensted Kommune
Dato
9. november 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurderingsloven
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Hedensted Kommunes screeningsafgørelse om, at forslag til
Sagen omhandler en klage over Hedensted Kommunes afgørelse fra 21. marts 2023 om ikke at foretage en miljøvurdering (en såkaldt screeningsafgørelse) af et forslag til lokalplan nr. 1183. Der er også klaget over den endelige vedtagelse af lokalplanen den 7. juni 2023.
Baggrund for lokalplanen
Lokalplanen ændrer en eksisterende lokalplan (nr. 1031 fra 2008) for et boligområde ved Kysthaven. Den oprindelige plan gav mulighed for 84 parcelhuse (åben-lav bebyggelse), men tillod også, at 6 af disse grunde kunne anvendes til tæt-lav bebyggelse i et specifikt delområde II.
Den nye lokalplan, nr. 1183, udvider dette delområde II for at muliggøre opførelse af flere tæt-lav boliger. Baggrunden for ændringen er, at salget af parcelhusgrunde har været langsomt, med kun 7 solgte grunde, hvilket har gjort den oprindelige plan urealiserbar. Planområdet dækker et areal på ca. 13,9 ha og er beliggende i byzone.
Klagen
En gruppe beboere i området har klaget over både screeningsafgørelsen og den endelige vedtagelse af lokalplanen. Klagerne omhandler blandt andet øget trafik, støj, luftforurening og en ændring af områdets karakter i strid med den oprindelige plans intentioner.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Hedensted Kommunes screeningsafgørelse og den endelige vedtagelse af lokalplan nr. 1183. Nævnet gav ikke medhold i klagerne, og både screeningsafgørelsen og lokalplanen gælder derfor fortsat.
Vurdering af screeningsafgørelsen
Planklagenævnet vurderede, om kommunen korrekt havde besluttet, at der ikke var behov for en fuld miljøvurdering. Planen er omfattet af Miljøvurderingslovens § 8, stk. 2, nr. 1, da den udgør en mindre ændring af en eksisterende plan. Derfor skulle der kun laves en miljøvurdering, hvis planen kunne få en væsentlig indvirkning på miljøet.
Nævnet gennemgik kommunens screening, som er baseret på kriterierne i lovens bilag 3, jf. Miljøvurderingslovens § 10, og fandt den tilstrækkelig. Nævnet vurderede de specifikke klagepunkter:
- Trafik, støj og gener: Kommunen havde i tilstrækkelig grad vurderet konsekvenserne af øget trafik, støj, lysgener og indkig. Nævnet fandt ikke, at generne var af en sådan karakter, at de udløste pligt til miljøvurdering.
- Luftforurening: Kommunens vurdering af luftforurening fra trafik og eventuelle brændeovne blev anset for fyldestgørende, blandt andet med henvisning til en grøn bræmme og skærpede krav til brændeovne.
- Landskabelig påvirkning: Kommunen havde tilstrækkeligt vurderet planens indvirkning på landskabet og kystnærhedszonen.
Samlet set fandt nævnet ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens faglige skøn om, at planen ikke ville medføre væsentlige miljøpåvirkninger.
Forholdet til den tidligere lokalplan
Klagerne anførte, at den nye lokalplan var i strid med den tidligere lokalplans formål om primært at have åben-lav bebyggelse. Planklagenævnet fastslog, at en kommune har ret til at ændre eksisterende planer, så længe der er en planlægningsmæssigt relevant begrundelse, jf. Planlovens § 13, stk. 1. Nævnet fandt, at ønsket om at realisere en boligudbygning, som var gået i stå, var en saglig begrundelse. Desuden var formuleringen om hovedvægten på åben-lav bebyggelse kun nævnt i redegørelsen til den gamle plan og ikke i de bindende bestemmelser.
Lignende afgørelser