Kommuners adgang til at stille vilkår om vedligeholdelse i adgangstilladelser
Dato
23. maj 2024
Kommune
Ikast-Brande Kommune
Eksterne links
Tags
En kommune har spurgt Vejdirektoratet, om den i en adgangstilladelse kan pålægge en grundejer at afholde udgifter til etablering, fremtidig vedligeholdelse og renholdelse af en vejadgang. Svaret afhænger af, om der er tale om en offentlig vej eller en privat fællesvej.
Adgang til Offentlige Veje
Etablering af nye adgange til offentlige veje kræver tilladelse fra vejmyndigheden jf. Vejlovens § 49, stk. 1. Som udgangspunkt afholder ansøgeren selv alle udgifter til etableringen.
Vedligeholdelsespligten for offentlige veje, inklusiv den del af en adgang der ligger på vejarealet, påhviler som hovedregel vejmyndigheden i henhold til Vejlovens § 8, stk. 1. Vejdirektoratet vurderer dog, at dette udgangspunkt kan fraviges, hvis særlige forhold gør sig gældende. Hvis en adgang etableres udelukkende af hensyn til grundejeren og har et omfang ud over det trafikalt begrundede (f.eks. en meget bred indkørsel), kan vejmyndigheden lovligt stille vilkår om, at grundejeren også skal varetage den fremtidige vedligeholdelse af adgangen. Et sådant vilkår skal være sagligt begrundet i de konkrete forhold og må ikke overføre den generelle vedligeholdelsespligt for vejen til grundejeren. Dette gælder uanset, om vejen ligger i by- eller landzone.
Adgang til Private Fællesveje
For private fællesveje i byer og bymæssige områder kræver etablering af nye adgange godkendelse fra kommunen, jf. Privatvejslovens § 62, stk. 1. Vedligeholdelsespligten for disse veje påhviler dog i forvejen de vejberettigede grundejere i fællesskab i henhold til reglerne i Privatvejslovens § 44. Da grundejeren allerede har vedligeholdelsespligten for sin andel af vejen, vil et vilkår herom i en adgangstilladelse ifølge Vejdirektoratet være overflødigt.
For private fællesveje på landet har kommunen ikke hjemmel til at behandle ansøgninger om etablering af vejadgange. Kommunens rolle er begrænset til at føre tilsyn med, at vejen holdes i en god og forsvarlig stand af de vedligeholdelsespligtige, jf. Privatvejslovens § 13. Derfor kan kommunen ikke stille vilkår i forbindelse med adgangsetablering.
Oversigt over Reglerne
Vejtype | Etablering af Adgang | Fremtidig Vedligeholdelse af Adgang | Juridisk Hjemmel |
---|---|---|---|
Offentlig vej (by/land) | Grundejer betaler | Hovedregel: Vejmyndigheden. Undtagelse: Grundejer kan pålægges pligt ved særlige, sagligt begrundede forhold. | Vejlovens § 49 og Vejlovens § 8 |
Privat fællesvej (by) | Grundejer betaler | Grundejer har allerede pligten som vejberettiget. Et særskilt vilkår er overflødigt. | Privatvejslovens § 62 og Privatvejslovens § 44 |
Privat fællesvej (land) | Kommunen behandler ikke ansøgning | Kommunen fører tilsyn med vejens generelle stand. Vedligeholdelsespligten påhviler de vejberettigede. | Privatvejslovens § 13 |
Ejerforholdene til en privat fællesvej (f.eks. om kommunen eller en grundejerforening er ejer) ændrer ikke på ovenstående konklusioner om vedligeholdelsespligt.
Vejdirektoratet udtaler, at en kommune kan stille vilkår om vedligeholdelse af en vejadgang, men reglerne afhænger af vejtypen. For offentlige veje har vejmyndigheden som udgangspunkt vedligeholdelsespligten, men kan under særlige omstændigheder pålægge grundejeren pligten for adgangen på vejarealet. Grundejeren skal altid betale for etableringen. For private fællesveje i byområder påhviler vedligeholdelsespligten allerede grundejerne, hvorfor et vilkår herom er overflødigt. For private fællesveje på landet har kommunen ikke kompetence til at give tilladelse til adgange og kan derfor ikke stille vilkår.
Lignende afgørelser