Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om lovliggørelse af hytte i Faaborg-Midtfyn Kommune

Dato

31. juli 2023

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Faaborg-Midtfyn Kommunes påbud om lovliggørelse af hytte

Faaborg-Midtfyn Kommune udstedte den 22. februar 2023 et påbud om lovliggørelse af en 12 m² stor hytte på ejendommen [A1], 5600 Faaborg. En af ejerne klagede over afgørelsen til Planklagenævnet.

Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 2012-04, som i § 7.2.6 fastsætter, at havehuse, skure og pavilloner mod Faaborg Fjord skal opføres inden for en zone af 12 m fra matriklens afslutning mod vandet.

Forløbet før påbuddet

I december 2019 spurgte klageren kommunen via e-mail, om hytten krævede byggetilladelse. Kommunen svarede, at en byggetilladelse ikke var nødvendig, så længe det samlede areal af udhuse ikke oversteg 50 m² og i øvrigt overholdt gældende regler, men at byggeriet skulle anmeldes efterfølgende til BBR-registeret.

Kommunen traf den 16. marts 2022 afgørelse om afslag på dispensation fra lokalplan nr. 2012-04 til hytten. Denne afgørelse blev påklaget til Planklagenævnet, som den 1. september 2022 ophævede afgørelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling. Nævnet fandt, at kommunen fejlagtigt havde antaget, at den ikke havde hjemmel til at dispensere, da en dispensation ville være i strid med planens principper, jf. Planloven § 19. Kommunen traf herefter en ny afgørelse den 8. september 2022 om afslag på dispensation.

Den 27. januar 2023 varslede kommunen et påbud om fysisk lovliggørelse af hytten. Varslet blev kun sendt til den ene af ejendommens to ejere.

Det påklagede påbud

Kommunen udstedte påbuddet den 22. februar 2023 med henvisning til, at hytten var i strid med lokalplanens § 7.2.6 og § 7.4.5. Påbuddet blev ligeledes kun sendt til den ene af ejendommens ejere.

Planklagenævnets fokusområder

Planklagenævnet behandlede følgende spørgsmål i sagen:

  • Om klageren havde berettigede forventninger som følge af kommunens tidligere tilkendegivelser.
  • Om kommunen har overholdt de forvaltningsretlige principper om proportionalitet og værdispild.
  • Om kommunen har overholdt reglerne for sagsbehandling, herunder om varslet af påbuddet samt selve påbuddet er sendt til rette adressater.

Planklagenævnet ophæver Faaborg-Midtfyn Kommunes påbud af 22. februar 2023 om lovliggørelse af hytten, da påbuddet ikke er varslet og adresseret til begge ejere af ejendommen. Dette betyder, at kommunens afgørelse ikke længere gælder.

Planklagenævnets kompetence

Planklagenævnet kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Kommunen fører tilsyn efter planloven og skal foranledige ulovlige forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning, jf. Planloven § 51, stk. 3. Nævnet kan ikke efterprøve kommunens tidligere afslag på dispensation af 8. september 2022, da klagefristen for denne afgørelse er overskredet.

Berettigede forventninger

Planklagenævnet fandt, at klageren ikke havde en berettiget forventning om, at hytten var i overensstemmelse med lokalplanen, eller at kommunen ikke ville håndhæve denne. Nævnet lagde vægt på, at kommunens e-mailkorrespondance i december 2019 alene vedrørte spørgsmålet om byggetilladelse og ikke lokalplanens bestemmelser. En nærmere afklaring af eventuel telefonisk rådgivning ville kræve bevisførelse med vidneafhøringer, hvilket Planklagenævnet ikke kan foretage.

Proportionalitet og værdispild

Nævnet vurderede, at påbuddet ikke var i strid med det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip. Hensynet til retshåndhævelsen, herunder undgåelse af præcedens, vejede tungere end klagerens argumenter om værdispild. Nævnet fandt, at en fysisk lovliggørelse ikke ville medføre et sådant værdispild, at det kunne opveje hensynet til retshåndhævelsen.

Rette adressater

Planklagenævnet fastslog, at varsling og partshøring af et påbud skal ske særskilt over for alle ejere af ejendommen, jf. Planloven § 51, stk. 3 og Planloven § 63, stk. 1. Da kommunen kun havde sendt varsling af påbuddet og selve påbuddet til den ene af ejendommens to ejere, led påbuddet af en væsentlig mangel, som gjorde det ugyldigt. På denne baggrund ophævede Planklagenævnet påbuddet.

Afsluttende bemærkninger

Planklagenævnet gør opmærksom på, at hvis kommunen behandler sagen igen, skal varsel og partshøring gennemføres over for begge ejere af ejendommen. Et eventuelt nyt påbud skal ligeledes gives til begge ejere. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser