Planklagenævnets afgørelse om afslag på landzonetilladelse til husstandsvindmølle i Skive Kommune
Dato
6. oktober 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Skive Kommunes afslag på landzonetilladelse til opførelse
Skive Kommune afslog den 2. februar 2023 en ansøgning om landzonetilladelse til opførelse af en husstandsvindmølle på matr.nr. [M1] beliggende på [A1], 7840 Højslev. Ejendommens ejer klagede over afgørelsen til Planklagenævnet.
Ejendommens karakteristika og kommuneplanens retningslinjer
Ejendommen ligger i landzone og er noteret som landbrugsejendom. Området er udpeget som særlig landskabelig værdi, værdifulde kulturlandskaber og ved en rekreativ forbindelseslinje i kommuneplan 2020 for Skive Kommune. Ejendommen ligger desuden i kystnærhedszonen, ca. 1,7 km fra kysten.
Kommuneplanens retningslinje 5.3 for husstandsvindmøller fastsætter, at vindenergi skal udnyttes uden unødig gene for naboer eller ødelæggelse af landskabsbilledet. Husstandsvindmøller skal opsættes i umiddelbar nærhed af eksisterende bebyggelse (maksimalt 20 m), så de opleves som en enhed. I kystnærhedszonen og områder med særlig landskabelig værdi kræves en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse, og disse områder ønskes normalt friholdt for husstandsvindmøller.
Den ansøgte husstandsvindmølle og kommunens begrundelse for afslag
Der blev ansøgt om en husstandsvindmølle på 25 m af typen KVA Wind 10-15, placeret ca. 21-22 m nord for bebyggelsen og 4-5 m fra en gylletank.
Skive Kommune vurderede, at husstandsvindmøllen ikke var omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Planloven § 36, stk. 1, nr. 3. Afslaget blev begrundet med, at placeringen i kystnærhedszonen og et område med særlig landskabelig værdi var i strid med kommuneplanens retningslinjer. Kommunen fremhævede, at møllen ville fremstå synlig og markant, bryde skalaen i landskabet og potentielt danne præcedens for spredning af høje tekniske anlæg i et område, der i forvejen er næsten frit for sådanne anlæg.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden behandle retlige spørgsmål, herunder om et forhold er omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Planloven § 36, stk. 1, nr. 3, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3.
Planklagenævnet stadfæstede Skive Kommunes afslag på landzonetilladelse til opførelse af en husstandsvindmølle.
Vurdering af undtagelse fra landzonetilladelse
Planklagenævnet fandt, at den ansøgte husstandsvindmølle ikke er omfattet af undtagelsen i Planloven § 36, stk. 1, nr. 3. Nævnet lagde vægt på, at det fremgår af lovens forarbejder, at husstandsvindmøller ikke er omfattet af denne undtagelse. Det ansøgte kræver derfor landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1.
Vurdering af landzonetilladelse
Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens skønsmæssige vurdering om afslag på landzonetilladelse. Nævnet lagde vægt på følgende:
- Landskabelige hensyn: Møllen ønskes opført inden for et område udpeget med særlig landskabelig værdi. Kommuneplanens retningslinjer for husstandsvindmøller angiver, at sådanne områder ønskes friholdt for husstandsvindmøller.
- Kystnærhedszonen: Møllen skal placeres inden for kystnærhedszonen, som generelt skal friholdes for byggeri uden en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse.
- Visuel påvirkning: Møllen vil fremstå synlig og markant i landskabet på grund af sin højde.
- Præcedensvirkning: En tilladelse vil kunne medføre uønsket præcedens i tilsvarende sager, hvilket der skal lægges vægt på, selvom den enkelte sags betydning kan forekomme begrænset.
Nævnet henviste desuden til Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1, der fastsætter, at der ved planlægning for vindmøller skal tages omfattende hensyn til natur, landskab og kulturhistoriske værdier. Selvom husstandsvindmøller med en totalhøjde på op til 25 m, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, er undtaget fra kravet om udpegning i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 8 (i modsætning til Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 1), skal de stadig opføres i umiddelbar tilknytning til bebyggelsen (typisk op til ca. 20 meter) og der meddeles normalt afslag i områder med særlige landskabsudpegninger.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser