Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til enfamiliehus med Bed & Breakfast i Morsø Kommune
Dato
9. november 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Morsø Kommunes afslag på landzonetilladelse til opførelse
Morsø Kommune afslog den 19. januar 2023 en ansøgning om landzonetilladelse til opførelse af et enfamiliehus med Bed & Breakfast på en ubebygget landbrugslod på knap 0,6 ha i landzone. Ejendommen er beliggende på matr.nr. [M1] på adressen [A1], 7900 Nykøbing Mors. Det ansøgte byggeri omfattede 363 m² bolig i to etager samt 153 m² kælder og ville få en højde på 8,4 m.
Ejendommen ligger i et område, der er udpeget som bevaringsværdigt landskab, værdifuldt kulturmiljø og kulturhistorisk bevaringsværdi i kommuneplan 2021 for Morsø Kommune. Den er desuden placeret inden for kystnærhedszonen, direkte til kysten, inden for strandbeskyttelseslinjen og er omfattet af en kirkebyggelinje. Nord for matriklen, ca. 90 m fra det ansøgte byggefelt, ligger Natura 2000-området N42, Mågerodde og Karby Odde.
Kommunens afslag blev begrundet med, at det ansøgte ikke lå inden for en udpeget landsby i kommuneplanen, at der ikke var tale om huludfyldning i en samling af boliger, og at der ikke tidligere havde ligget en bolig på ejendommen. Kommunen fremhævede også risikoen for uønsket præcedens for lignende, uplanlagt bebyggelse i det åbne land. Ejeren af ejendommen klagede over afgørelsen til Planklagenævnet.
Planklagenævnet stadfæstede Morsø Kommunes afslag på landzonetilladelse til opførelse af et enfamiliehus med Bed & Breakfast. Nævnet vurderede sagen i henhold til Planlovens § 35, stk. 1 og Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, og fandt, at det ansøgte krævede landzonetilladelse, da ingen af undtagelsesbestemmelserne i Planlovens § 5 u og Planlovens §§ 36-38 fandt anvendelse.
Vurdering af landzonetilladelse
Planklagenævnet lagde vægt på, at der som altovervejende hovedregel gives afslag på opførelse af fritliggende boliger i det åbne land og i landområder med spredt bebyggelse. Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en landzonetilladelse i den konkrete sag. Det ansøgte ville være i strid med de planlægningsmæssige og landskabelige hensyn, som varetages efter landzonebestemmelserne.
Huludfyldning og præcedens
Nævnet afviste klagerens argument om huludfyldning. Selvom der lå ejendomme på hver side af den ansøgte placering, blev den ønskede bolig ikke anset for at være omkranset af eksisterende bebyggelse i kort afstand, især henset til antallet af boliger i området og deres spredte placering. Desuden lagde nævnet vægt på hensynet til at undgå uønsket præcedensvirkning for fremtidige lignende sager.
Kystnærhedszonen
Nævnet bemærkede også, at ejendommen ligger i kystnærhedszonen, som skal søges friholdt for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed, jf. Planlovens § 5 a, stk. 1 og Planlovens § 35, stk. 3. Dette indebærer, at landskabelige, naturmæssige og rekreative interesser skal tillægges særlig betydning.
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.
Lignende afgørelser