Klage over dispensation til opførelse af sommerhus i Blokhus
Dato
20. april 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Jammerbugt Kommunes dispensation fra lokalplan til opførelse
Lovreferencer
Jammerbugt Kommune meddelte den 15. december 2022 dispensation fra lokalplan nr. 19-014, Sommerhusområde, Klitvejen, Blokhus, til opførelse af et nyt sommerhus på ejendommen [A1], 9492 Blokhus. Sommerhuset, der er på 180 m² inkl. anneks og sekundær bebyggelse på 50 m², erstatter et eksisterende sommerhus og bygges delvist ind i klitten.
Danmarks Naturfredningsforening, Jammerbugt, har klaget over afgørelsen.
Lokalplanens bestemmelser
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 19-014, som har til formål at fastholde området som sommerhusområde og fastlægge bestemmelser for bebyggelsens placering, omfang, udformning og materialevalg under hensyntagen til klitlandskabet og naturområderne. Lokalplanen fastsætter specifikt:
- § 5.3 om niveauplan: Genopførelser må ikke foretages med en kipkote højere end den for det fritliggende sommerhus, der genopføres.
- § 7.4 om terrænregulering: Der må, uden for nærzonen, foretages terrænregulering på op til ± 0,50 meter i forhold til eksisterende terræn.
Tidligere afgørelse og hjemvisning
Kommunen havde tidligere, den 9. marts 2022, givet dispensation til samme projekt. Denne afgørelse blev påklaget til Planklagenævnet, som den 29. juni 2022 ophævede og hjemviste den del af afgørelsen, der omhandlede dispensation fra lokalplanens § 5.3 og § 7.4. Hjemvisningen skyldtes, at kommunen ikke havde foretaget en konkret vurdering af, om dispensationen var i strid med reglerne om bilag IV-arter i planhabitatbekendtgørelsen.
I den tidligere afgørelse fastslog Planklagenævnet dog, at kommunen havde hjemmel til at give dispensation fra lokalplanens § 5.3 og § 7.4 i henhold til Planloven § 19. Nævnet lagde vægt på, at disse bestemmelser var bebyggelsesregulerende og ikke udgjorde en del af lokalplanens principper. Det blev også bemærket, at en kommune kan dispensere fra en lokalplan, selvom forholdet er i strid med kommuneplanen, jf. Planloven § 12, stk. 1, som udtrykkeligt undtager dispensationer efter Planloven § 19.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Jammerbugt Kommunes dispensation fra lokalplan nr. 19-014 til opførelse af et nyt sommerhus. Nævnets kompetence er begrænset til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3.
Mulighed for at give dispensation
Planklagenævnet har i sin tidligere afgørelse af 29. juni 2022 allerede fastslået, at kommunen havde hjemmel til at give dispensation fra lokalplanens § 5.3 (niveauplan) og § 7.4 (terrænregulering). Nævnet fastholdt, at disse bestemmelser ikke udgør en del af lokalplanens principper, og at kommunen derfor kunne dispensere fra dem. Selve afgørelsen om dispensation er baseret på en skønsmæssig vurdering, som Planklagenævnet ikke kan efterprøve.
Forhold der ikke behandles
Planklagenævnet har afvist at behandle flere af klagepunkterne, da de enten ligger uden for nævnets kompetence eller ikke er omfattet af den påklagede afgørelse:
- Delegation af kompetence: Spørgsmål om kommunens interne delegationsbeslutninger er ikke retlige spørgsmål under planloven og kan derfor ikke efterprøves af nævnet.
- Hensigtsmæssighed: Klagepunkter vedrørende dispensationens hensigtsmæssighed, herunder risiko for præcedens, er ikke retlige forhold efter planloven.
- Andre lokalplanbestemmelser: Klagepunkter vedrørende overtrædelse af andre lokalplanbestemmelser (§ 5.2, § 5.4, § 5.5 og § 7.2) er ikke omfattet af den påklagede afgørelse, som alene vedrørte dispensation fra § 5.3 og § 7.4.
- Kystnærhedszonen: Klagepunktet om kystnærhedszonen og Planloven § 16, stk. 4 vedrører vedtagelsen af lokalplanen og ikke dispensation fra en eksisterende plan. Nævnet kan kun behandle forhold omfattet af den påklagede afgørelse. Klagefristen for lokalplanvedtagelsen er desuden 4 uger, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2.
- Naturbeskyttelsesloven: Spørgsmål efter naturbeskyttelsesloven ligger uden for Planklagenævnets kompetence. Nævnet har ikke videresendt klagen, da der ikke umiddelbart var truffet en afgørelse efter denne lov. Klageren blev henvist til Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvis en afgørelse træffes. Dette er i overensstemmelse med Forvaltningsloven § 7, stk. 2.
- Byggelovgivningen: Klagepunktet om bygningsreglementet (§ 188) er ikke reguleret af planloven. Klagen er videresendt til Byggeklageenheden v/ Nævnenes Hus, som er rette klageinstans for byggelovgivningen, jf. Forvaltningsloven § 7, stk. 2.
Konklusion
Planklagenævnet kan ikke give medhold i klagen over Jammerbugt Kommunes afgørelse af 15. december 2022. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser