Stadfæstelse af afslag på ekstraordinær genoptagelse af indkomstskat for 2013-2016 grundet manglende særlige omstændigheder
Dato
6. september 2024
Hoved Emner
Processuelle bestemmelser
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Ekstraordinær genoptagelse, Udenlandsk indkomst, Lempelse, Selvangivelse, Skønsmæssig ansættelse, Reaktionsfrist, Særlige omstændigheder
Sagen omhandler Landsskatterettens afgørelse vedrørende en klagers anmodning om ekstraordinær ansættelse af indkomstskat for indkomstårene 2013-2016. Klageren, der var fuldt skattepligtig til Danmark, arbejdede i Norge i perioden og betalte norsk skat og trygdeafgift af sin lønindkomst. Klageren selvangav imidlertid ikke sin udenlandske indkomst til Danmark, da han var af den opfattelse, at lempelsen af skattebetalingen ville ske automatisk.
Skattestyrelsen foretog skønsmæssige ansættelser af klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2014-2016, da klageren ikke havde indgivet selvangivelse. For indkomståret 2013 blev der foretaget en justering, hvor der blev givet et udenlandsk ligningsmæssigt fradrag og et nedslag for udenlandsk indkomst i henhold til Ligningsloven § 33 a. Klageren reagerede ikke på Skattestyrelsens taksationsforslag eller de efterfølgende årsopgørelser, som blev lagt i hans skattemappe. Klageren forklarede, at han ikke modtog disse, da han opholdt sig i Norge og ikke benyttede e-Boks, som ikke var obligatorisk ved hans udrejse.
Klageren blev først bekendt med sin skattegæld i efteråret 2021, da han modtog en adviseringsmail fra e-Boks om post fra Gældsstyrelsen. Gælden, primært fra opkrævede restskatter og renter, udgjorde ca. 958.000 kr. Klagerens repræsentant anmodede den 6. februar 2023 Skattestyrelsen om ekstraordinær ansættelse af indkomstskatten for de omhandlede år.
Skattestyrelsens afslag
Skattestyrelsen afslog anmodningen om ekstraordinær genoptagelse. Begrundelsen var, at betingelserne for genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-8 ikke var opfyldt, og at der ikke forelå særlige omstændigheder i henhold til Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8. Skattestyrelsen mente ikke at have begået fejl eller foretaget en åbenbar urimelig skønsmæssig ansættelse, da ansættelsen var baseret på de oplysninger, der var tilgængelige. Desuden fandt Skattestyrelsen, at 6-måneders fristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 ikke var overholdt, da årsopgørelserne havde været tilgængelige i klagerens skattemappe siden 2014-2017.
Klagerens anbringender
Klageren nedlagde påstand om, at Skattestyrelsen skulle pålægges at genoptage skatteansættelserne. Klagerens repræsentant anførte, at der forelå særlige omstændigheder, der berettigede til ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8, og at reaktionsfristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 var overholdt. Argumenterne inkluderede:
- En forventet nedsættelse af skatteansættelsen på ca. 350.600 kr., hvilket opfyldte væsentlighedskriteriet.
- Skattemyndighederne havde begået fejl ved ikke at give nedslag for betalt udenlandsk skat, hvilket resulterede i dobbeltbeskatning og var urimeligt at opretholde.
- Manglende anmodning om genoptagelse i første omgang skyldtes fejl fra revisor, hvilket ifølge praksis er en særlig omstændighed.
- Klageren fik først kundskab om problematikken den 17. november 2021 (via Gældsstyrelsens brev) og specifikt for 2013-2016 den 23. januar 2023 (ved gennemgang af aktindsigt), hvorfor reaktionsfristen var overholdt. Alternativt skulle der dispenseres fra fristen på grund af særlige omstændigheder som ophold i Norge, manglende e-Boks-adgang og revisors fejl.
Skattestyrelsen fastholdt sin afgørelse og henviste til, at det påhviler skatteyderen at kontrollere rigtigheden af årsopgørelser og selvangive korrekt. De mente, at klagerens undladelse af at oplyse sin norske indkomst og anmode om nedslag måtte sidestilles med et glemt fradrag, som ikke berettiger til ekstraordinær ansættelse. Desuden var reaktionsfristen ikke overholdt, da årsopgørelserne var tilgængelige i klagerens skattemappe, og klageren havde været aktiv på Tast/Selv i 2019.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse om afslag på klagerens anmodning om ekstraordinær ansættelse af indkomstskatten for indkomstårene 2013-2016.
Landsskatteretten lagde til grund, at den ordinære ansættelsesfrist efter Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 var udløbet for alle de omhandlede indkomstår. Anmodningen om ændring af ansættelsen skulle derfor afgøres efter reglerne om ekstraordinær ansættelse i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 og Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2.
Retten fandt, at der ikke forelå sådanne særlige omstændigheder, der kunne begrunde en ekstraordinær ændring af skatteansættelserne i henhold til Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8. Begrundelsen herfor var:
- SKAT (nu Skattestyrelsen) havde i årsopgørelsen for 2013 givet et udenlandsk ligningsmæssigt fradrag og et nedslag for udenlandsk indkomst i henhold til Ligningsloven § 33 a.
- SKAT kunne ikke anses for at have begået en myndighedsfejl, da de skønsmæssige ansættelser for 2014-2016 blev foretaget i henhold til Skattekontrolloven § 5, stk. 3 som følge af klagerens manglende selvangivelse.
- Klageren er selv ansvarlig for at selvangive korrekt.
- Klageren gjorde ikke indsigelser mod de fremsendte taksationsforslag for 2014-2016 eller klagede over årsopgørelserne, som blev lagt i hans skattemappe.
- Det forhold, at klageren ikke anmodede om nedslag for betalt norsk skat, blev sidestillet med et glemt fradrag, hvilket ikke berettiger til ekstraordinær ansættelse efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8.
Landsskatteretten fandt desuden, at reaktionsfristen på 6 måneder i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 ikke var overholdt, da årsopgørelserne havde været tilgængelige i klagerens skattemappe længe før anmodningen om genoptagelse. Klagerens øvrige anbringender, herunder om manglende adgang til e-Boks og revisors fejl, kunne ikke føre til et andet resultat.
Lignende afgørelser