Fortolkning af regler om O-dage for nyansatte piloter hos Star Air
Sagsnr
Sag nr. 2023-561 Thomas Rørdam
Dato
2. september 2024
Dokument
Beskrivelse
Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane mod DI Overenskomst I for Star Air Crew & Training Company
Resume
Sagen angår, hvordan overenskomstmæssige fridage (O-dage), som tilkommer nyansatte piloter hos Star Air efter § 53 i parternes overenskomst, skal opgøres og afvikles.
Sagen omhandler en faglig voldgift mellem Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane (klager) og DI Overenskomst I for Star Air Crew & Training Company (indklagede) vedrørende fortolkningen af overenskomstens bestemmelser om overenskomstmæssige fridage (O-dage) for nyansatte piloter hos Star Air. Tvisten fokuserede på, hvordan disse O-dage skal opgøres og afvikles, især i perioden fra ansættelse til simulator-releasecheck.
Baggrund og Hovedspørgsmål
Nyansatte piloter hos Star Air gennemgår et intensivt uddannelsesforløb, der typisk strækker sig over flere måneder og inkluderer introduktionskurser, teoretisk undervisning på basen (oftest Køln) og simulatortræning i udlandet (f.eks. London, Frankfurt, Bruxelles). Overenskomstens § 53 regulerer tildelingen af O-dage til nyansatte i denne periode, idet de først indgår i det almindelige tjeneste-/fritidssystem ved releasecheck. Den centrale uoverensstemmelse drejede sig om to hovedspørgsmål:
- Hvorvidt schedulerede dage uden planlagt aktivitet (f.eks. SFL-dage eller 'OFF'-dage) under træningsperioden skal anses for afviklede O-dage.
- Hvorvidt O-dage skal afvikles på medarbejderens base i henhold til overenskomstens § 44.
Parternes Argumenter
Klagerens argumenter:
- O-dage skal være reelt arbejdsfri og afvikles efter de generelle regler i overenskomstens § 44 og § 51. Schedulerede dage uden planlagt aktivitet under træningen bør ikke tælle som O-dage, da piloterne forventes at bruge disse dage til selvstudie af manualer og procedurer (6-8 timer dagligt), og de er væk fra deres hjemmebase, hvilket mindsker den rekreative værdi.
- O-dage skal afvikles på pilotens base, som er Køln for de fleste, jf. § 44, stk. 1. Nyansatte piloter er at betragte som besætningsmedlemmer fra ansættelsestidspunktet og har derfor ret til en base, hvilket understøttes af EU-regulering og intern praksis (piloter får de facto tildelt en base).
- Indklagede har administreret tildelingen af O-dage inkonsekvent siden 2013, hvilket har ført til, at piloterne ikke har fået tildelt det korrekte antal O-dage.
Indklagedes argumenter:
- Schedulerede dage uden planlagt aktivitet under træningen er reelle fridage, og eventuelt selvstudie er ikke pålagt arbejde. Disse dage skal derfor medregnes som afviklede fridage i opgørelsen af O-dage efter § 53.
- Overenskomstens § 53 er en undtagelsesbestemmelse til de almindelige arbejdstidsregler, herunder § 44 om afvikling af fridage på basen. Nyansatte indgår først i det almindelige tjeneste-/fritidssystem ved releasecheck, og derfor gælder basekravet ikke for dem under træningen. Formålet med § 53 er at give selskabet fleksibilitet i planlægningen af simulatortræningen.
- Det er uden betydning, om nyansatte har krav på en base, da de de facto tildeles en base (Køln) fra ansættelsestidspunktet.
- Frihed mister ikke sit rekreative formål, blot fordi den ikke kan afvikles på hjemmebasen.
Bevisførelse og Vidneudsagn
Under sagen blev der afgivet forklaringer af A (formand for Star Air Cockpitforening), B (tidligere formand for SAC), C (formand for Flyvebranchens Personale Union) og D (CFO i Star Air). Forklaringerne belyste bl.a. træningsforløbets intensitet, ændringen af § 53 i 2009 fra 'fridage' til 'O-dage' for at give piloterne mere kontrol over afviklingen, samt parternes forskellige forståelser af, hvad der udgør en 'fri dag' under træningen. Det blev også bekræftet, at piloter de facto tildeles en base fra ansættelsen, og at der var enighed om, at fridage afholdt på pilotens base eller med en rejse hjem under uddannelsesforløbet skulle fradrages i opgørelsen af O-dage.
Afgørelse
DI Overenskomst I for Star Air Crew & Training Company skal anerkende, at schedulerede dage uden planlagt aktivitet ikke skal anses for afviklede O-dage i schedule-perioden forinden simulator-releasecheck. Dette gælder dog ikke schedulerede dage uden planlagt aktivitet, som under uddannelsesforløbet afholdes på pilotens base eller ved, at piloten får en rejse hjem.
Parterne frifindes for Brancheforeningen Luftfart og Jernbanes påstand 1.
Opmandens Begrundelse
Sagen vedrører fortolkningen af overenskomstens § 53 om O-dage for nyansatte piloter. Bestemmelsen fastslår, at nyansatte først indgår i det almindelige tjeneste-/fritidssystem ved releasecheck, og at de tildeles O-dage svarende til antallet af lørdage, søndage og helligdage i scheduleperioden frem til simulator-releasecheck. Disse O-dage skal som udgangspunkt afvikles efter releasecheck i overensstemmelse med overenskomstens § 44 og § 51.
Opmanden fandt, at en naturlig forståelse af § 53, 2. afsnit, indebærer, at opgørelsen af O-dage skal ske ved simulator-releasecheck, og at piloten tilkommer et antal O-dage svarende til lørdage, søndage og helligdage i hele uddannelsesperioden, uden fradrag for eventuelle fridage afholdt forud for releasecheck, medmindre andet er specifikt aftalt eller følger af praksis. Opmanden lagde vægt på den klare ordlyd af § 53 og bestemmelsens tilblivelseshistorie, som viser et skifte fra selskabsbestemte fridage til pilotbestemte O-dage for at give selskabet fleksibilitet i træningsplanlægningen.
Det blev fremhævet, at fridage afholdt under simulatortræningsforløbet, væk fra pilotens base, ikke har samme rekreative værdi som O-dage, der kan afholdes efter pilotens eget valg på basen. Desuden er træningsforløbet så intenst, at piloter ofte må anvende fridage til forberedelse. Dette understøtter, at sådanne dage ikke automatisk skal fradrages i opgørelsen af O-dage.
Dog blev det anerkendt, at parterne var enige om, at fridage, der under uddannelsesforløbet afholdes på pilotens base, eller hvor piloten får en rejse hjem, skal fragå ved opgørelsen af de O-dage, der tilkommer piloten efter § 53, 2. afsnit. Denne undtagelse blev indarbejdet i afgørelsen af påstand 2.
Vedrørende påstand 1 om, at O-dage kun kan afvikles på medarbejderens base, fandt opmanden ikke tilstrækkeligt grundlag for at fastslå dette som en absolut regel. Overenskomstens § 44 er ikke til hinder for, at O-dage kan afvikles andre steder, f.eks. i tilknytning til fridage i pilotens bopælsland, selvom basen er et andet sted. Påstanden blev derfor ikke taget til følge, dels på grund af denne manglende absoluthed, dels fordi den ikke tog højde for de aftalte undtagelser for fradrag af O-dage.
Lignende afgørelser