Pligt til at tage imod tilbud i hele ledighedsperioden
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Tilbud, Ledighedsperiode, Pligt til tilbud, Ret og pligt
Lovreferencer:
Ankestyrelsen antog en sag for at afklare fortolkningen af to centrale paragraffer i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats: Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 84 om den lediges pligt til at tage imod tilbud i hele ledighedsperioden, og Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 89 om ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud efter seks måneders sammenlagt ledighed.
A Kommune havde oprindeligt fastholdt en henvisning til en anden aktør, hvilket Beskæftigelsesankenævnet stadfæstede den 20. juli 2011. Nævnet begrundede afgørelsen med, at borgeren var omfattet af målgruppen og havde pligt til at tage imod tilbud i hele ledighedsperioden.
Borgeren klagede til Ankestyrelsen og anførte, at ordlyden af Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 89 ikke indeholder ord som "senest", der kan begrunde en fortolkning som en minimumsregel. Desuden argumenterede borgeren for, at Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 89 er en nyere og mere specifik regel end Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 84 og derfor burde gå forud.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fastholdt, at den ledige har pligt til at tage imod tilbud i hele ledighedsperioden.
Ankestyrelsens principielle vurdering
Ankestyrelsen vurderede, at Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 89, stk. 1 er en minimumsregel, som skal fortolkes i overensstemmelse med Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 84, stk. 1. Dette betyder, at den ledige har pligt til at tage imod tilbud i hele ledighedsperioden, og at et tilbud skal gives senest efter seks måneders sammenlagt ledighed.
Ankestyrelsen lagde vægt på lovens forhistorie og bemærkninger:
- Den nuværende lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har afløst den tidligere lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik.
- Lovbemærkningerne til den tidligere Lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik § 33, stk. 5 (som svarer til den nuværende Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 89, stk. 1) viste, at der var tale om et minimumskrav, selvom det ikke direkte fremgik af ordlyden.
- På samme vis vurderes Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 89, stk. 1 at være en minimumsregel, da den har afløst den tidligere bestemmelse, og lovbemærkningerne henviser hertil.
Ankestyrelsen afviste borgerens argument om, at Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 89, stk. 1 som en nyere og mere specifik regel skulle gå forud for Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 84. Ankestyrelsen fastholdt, at der ikke er tale om, at den ene bestemmelse går forud for den anden, men at de skal fortolkes i sammenhæng som en pligt til at tage imod tilbud i hele ledighedsperioden, med en ret og pligt til tilbud senest efter seks måneder.
Lignende afgørelser