Fleksløntilskud og tabt arbejdsfortjeneste: Samspil og beregning
Dato
4. maj 2023
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Beskæftigelsesindsatsloven
Emner
Fleksløntilskud, Tabt arbejdsfortjeneste
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har behandlet to sager principielt for at afklare beregningen af fleksløntilskud, når en fleksjobansat modtager tabt arbejdsfortjeneste efter Serviceloven i stedet for løn fra sin arbejdsgiver. Begge borgere var ansat i fleksjob og modtog tabt arbejdsfortjeneste.
I den ene sag havde borgeren fået bevilget tabt arbejdsfortjeneste for at passe sin søn, der ofte var syg. X Kommune havde inddraget den tabte arbejdsfortjeneste i beregningen af fleksløntilskuddet, hvilket borgeren klagede over.
I den anden sag oplyste borgeren, en ergoterapeut i fleksjob, at vedkommende ad hoc ville holde fri med tabt arbejdsfortjeneste. X Kommune afgjorde, at borgeren ikke havde ret til fleksløntilskud på dage med tabt arbejdsfortjeneste og krævede fleksløntilskud tilbagebetalt for en periode.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fastslår principielt, at tabt arbejdsfortjeneste efter Serviceloven ikke er en lønindtægt og derfor ikke skal indgå i beregningen af fleksløntilskud. Der kan således ikke udbetales fleksløntilskud som supplement til tabt arbejdsfortjeneste.
Afgørelse i sag nr. 1
Ankestyrelsen ændrer X Kommunes afgørelse. Det betyder, at tabt arbejdsfortjeneste for december 2021 ikke skal indgå i beregningen af borgerens fleksløntilskud for januar 2022. Kommunen skal foretage en ny beregning.
Afgørelse i sag nr. 2
Ankestyrelsen er enig med X Kommune i, at borgeren ikke har ret til fleksløntilskud som supplement til tabt arbejdsfortjeneste. Fleksløntilskuddet er et supplement til løn fra arbejdsgiveren, og tabt arbejdsfortjeneste er en ydelse efter Serviceloven, ikke løn i et ansættelsesforhold. Selvom tabt arbejdsfortjeneste udbetales som A-indkomst, ændrer det ikke ved dens karakter af ydelse.
Spørgsmålet om tilbagebetaling af fleksløntilskud for perioden 12. marts til 30. juni 2022 hjemvises til fornyet behandling i kommunen. Dette skyldes, at kommunens afgørelse ikke var tilstrækkeligt begrundet, og der ikke var taget stilling til, om betingelserne for tilbagebetaling var opfyldt. For at kræve tilbagebetaling skal to betingelser være opfyldt, jf. Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 125, stk. 1:
- Fleksløntilskuddet skal være modtaget med urette.
- Den fleksjobansatte skal mod bedre vidende have givet ukorrekte eller mangelfulde oplysninger, eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget have modtaget fleksløntilskuddet.
Lignende afgørelser