Forbrugerklagenævnet: Bindende aftale om urkøb trods prisfejl og handelsbetingelser
Dato
31. maj 2023
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Accessories og optikElektronik
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Erhvervsdrivende var bundet af aftale om køb af et ur via selskabets hjemmeside,
Sagen omhandler, hvorvidt der er indgået en bindende aftale om køb af et Garmin Fenix 7S Sapphire Solar ur, og om forbrugeren indså eller burde have indset, at der forelå en prisfejl.
Baggrund for bestillingen
Den erhvervsdrivende afholdt en "BLACK WEEK SPAR OP TIL 70 %"-kampagne op til Black Friday. Forbrugeren bestilte den 24. november 2022 det omhandlede ur via den erhvervsdrivendes hjemmeside til en pris af 2.006 kr., hvilket svarede til en rabat på 70,01 % af urets normalpris på 6.689 kr.
Ordrebekræftelse og annullering
Samme dag modtog forbrugeren en e-mail fra den erhvervsdrivende med titlen "Tak for din bestilling på X.dk", der detaljerede ordrenummer, ordredato, vare, pris (2.006 kr.) og forsendelsesinformation. Senere samme dag annullerede den erhvervsdrivende ordren, først med begrundelsen "udsolgt", og derefter "prisfejl". Forbrugeren bestred annulleringen, da uret fortsat var til salg på hjemmesiden, men til normalpris.
Parternes argumenter
Forbrugeren krævede levering af uret til den annoncerede pris, idet hun mente, at der var indgået en bindende aftale via ordrebekræftelsen, og at hun ikke indså eller burde have indset en prisfejl.
Den erhvervsdrivende afviste kravet og fastholdt, at der ikke var indgået en bindende aftale. Selskabet henviste til sine handelsbetingelser, som forbrugeren havde accepteret, der angav, at en bindende aftale først indgås ved modtagelse af en ordrebekræftelse, og at den fremsendte e-mail alene var en elektronisk kvittering for modtagelse af ordren. Subsidiært gjorde den erhvervsdrivende gældende, at forbrugeren indså eller burde have indset prisfejlen.
Nævnets vurdering af bindende aftale
Nævnet fandt, at udbud af varer på en hjemmeside med bestillingsfunktion som udgangspunkt er et bindende tilbud i henhold til Aftaleloven § 1. Selvom den erhvervsdrivende havde forbehold i sine handelsbetingelser og ved bestilling, fandt flertallet (Lars Frolov-Hammer, Vagn Jelsøe, Martin Bruun-Houmølle og Joachim Kromann), at den erhvervsdrivende havde en særlig forpligtelse til tydeligt at fremhæve i den automatisk genererede e-mail, at der ikke var indgået en bindende aftale. Da den fremsendte e-mail indeholdt oplysninger om fakturering, samlet pris, ordrenummer og forsendelse, ansås den for en bekræftelse på forbrugerens køb, og dermed en bindende aftale.
Mindretallet (Bo Dalsgaard) mente, at forbrugeren ved accept af handelsbetingelserne var bekendt med, at der skulle fremsendes en særskilt ordrebekræftelse for at indgå en bindende aftale, og at den erhvervsdrivende derfor var berettiget til at annullere ordren.
Nævnets vurdering af prisfejl
Nævnet lagde til grund, at den erhvervsdrivende annoncerede med rabatter på "op til 70 % på tusindvis af varer", og at den tilbudte pris på 2.006 kr. svarede til en rabat på 70,01 %. Under disse omstændigheder fandt nævnet det ikke godtgjort, at forbrugeren indså eller burde have indset, at der forelå en prisfejl i henhold til Aftaleloven § 32, stk. 1.
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse efter stemmeflertallet og fandt, at der var indgået en bindende købsaftale mellem parterne.
Afgørelse om levering og erstatning
Den erhvervsdrivende skal inden 30 dage fra forkyndelsestidspunktet levere et ur af mærket og modellen Garmin Fenix 7S Sapphire Solar mod forbrugerens betaling af 2.006 kr.
Såfremt uret ikke leveres inden 30 dage fra forkyndelsestidspunktet, skal den erhvervsdrivende betale 4.683 kr. til forbrugeren. Dette beløb forrentes fra 30 dage efter forkyndelsestidspunktet i henhold til Renteloven § 5, stk. 1 og Renteloven § 5, stk. 2, med renteberegning fra 30 dage efter forkyndelsestidspunktet jf. Renteloven § 3, stk. 4.
Sagsomkostninger og klagegebyr
Den erhvervsdrivende skal betale 6.000 kr. til Nævnenes Hus til dækning af sagsomkostninger. Beløbet skal betales senest 30 dage efter datoen for udsendelse af opkrævning af beløbet. Beregningen af omkostninger følger af Forbrugerklageloven § 28, stk. 1 sammenholdt med Bekendtgørelse om behandling af forbrugerklager i Nævnenes Hus samt Forbrugerklagenævnet § 27.
Nævnenes Hus tilbagebetaler klagegebyret på 400 kr. til forbrugeren i henhold til Lov om forbrugerklager § 27, stk. 2.
Lignende afgørelser