Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrer afgørelse om aktindsigt i korrespondance med tysk myndighed
Dato
22. marts 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Ændring af Fødevarestyrelsens afgørelse om delvis aktindsigt i korrespondance med
Lovreferencer
Sagen omhandler en anmodning om aktindsigt i korrespondance af 9. september 2022 mellem Fødevarestyrelsen og en tysk myndighed. Korrespondancen vedrører overensstemmelseserklæringer for koge- og kulsyrevandhaner, som Fødevarestyrelsen har vurderet udgør fødevarekontaktmaterialer. Anmodningen om aktindsigt blev fremsat af en klager, der er part i en verserende sag om indskærpelser fra Fødevarestyrelsen vedrørende disse vandhaner. Klagerens sag er tidligere blevet hjemvist af Miljø- og Fødevareklagenævnet til fornyet behandling.
Fødevarestyrelsens afslag på aktindsigt
Fødevarestyrelsen meddelte delvist afslag på aktindsigt i den pågældende korrespondance. Styrelsen begrundede afslaget med, at svaret fra den tyske myndighed var givet i et særligt kommunikationsforum for EU-lande, ACC-systemet, hvor der var en berettiget forventning om, at oplysningerne ikke ville blive offentliggjort. Den tyske myndighed havde desuden udtrykkeligt anmodet om, at svaret ikke blev udleveret. Fødevarestyrelsen henviste til Forvaltningsloven § 15 a, stk. 1 som grundlag for afslaget og vurderede, at hensynet til hemmeligholdelse vejede tungere end klagers interesse i aktindsigt.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Afgørelsen blev påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at der ikke var grundlag for at undtage svaret fra aktindsigt, især da andre dele af korrespondancen fra samme kommunikationsforum var blevet udleveret, og et senere svar fra den tyske myndighed (3. november 2022) var blevet delt med klager via nævnet. Klager mente, at det oprindelige svar af 9. september 2022 sandsynligvis vurderede, at vandhanerne ikke var fødevarekontaktmaterialer, en holdning den tyske myndighed senere ændrede. Klager efterlyste dokumentation for den tyske myndigheds afslag på udlevering af det første svar.
Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen
Fødevarestyrelsen fastholdt, at den tyske myndighed havde anmodet om, at det "forældede" svar af 9. september 2022 ikke blev videregivet. Styrelsen understregede ACC-systemets formål om hurtig og uformel udveksling af oplysninger mellem EU-myndigheder og vigtigheden af at respektere medlemslandenes ønsker om fortrolighed for at opretholde tillid og samarbejde. Fødevarestyrelsen bemærkede desuden, at de undtagne oplysninger ikke var udslagsgivende for den materielle sag og derfor ikke afgørende for klagers mulighed for at varetage sine interesser.
Miljø- og Fødevareklagenævnets vurdering af miljøoplysninger
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at de anmodede oplysninger var omfattet af begrebet "miljøoplysninger" i henhold til Miljøoplysningsloven § 3. Dette skyldtes, at korrespondancen vedrørte vandhaner, der kan påvirke miljøelementet vand og potentielt menneskers sundhed, jf. Miljøoplysningsloven § 3, nr. 3 og Miljøoplysningsloven § 3, nr. 6, jf. Miljøoplysningsloven § 3, nr. 1.
Anvendelse af forvaltningsloven
Da klager var part i den underliggende sag, skulle anmodningen om aktindsigt behandles efter Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1, jf. Forvaltningsloven § 2, stk. 1 og Forvaltningsloven § 9, stk. 1, 1. pkt.. Nævnet fastslog, at Forvaltningsloven § 15, stk. 1, nr. 2 var den relevante bestemmelse for begrænsning af aktindsigt i partsaktindsigtssager, i modsætning til Forvaltningsloven § 15 a, stk. 1, som Fødevarestyrelsen havde anvendt. Nævnet understregede, at Forvaltningsloven § 15, stk. 1 kræver et konkret skøn og "afgørende hensyn", hvilket indebærer en nærliggende fare for skade af væsentlig betydning. Desuden skal undtagelsesbestemmelser anvendes restriktivt under hensyntagen til samfundets interesse i offentliggørelse, jf. Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3, 2. pkt..
Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede Fødevarestyrelsens afgørelse af 24. november 2022 og meddelte fuld aktindsigt i korrespondancen af 9. september 2022 med den tyske myndighed.
Begrundelse for afgørelsen
Nævnet fandt ikke, at der forelå "afgørende hensyn" til rigets udenrigspolitiske interesser eller det fremtidige samarbejde med tyske fødevaremyndigheder, som kunne begrunde hemmeligholdelse af svaret over for parten. Nævnet lagde vægt på, at klager allerede i vidt omfang var bekendt med rammerne for indholdet af svaret, og at klagers interesse i oplysningerne var tungtvejende, da de omhandlede centrale problemstillinger i den materielle sag, som fortsat verserede ved nævnet.
Udlevering af dokumenter
Da den omhandlede korrespondance indgik i en klagesag, der allerede var under behandling ved Miljø- og Fødevareklagenævnet, skulle afgørelsen om aktindsigt træffes af nævnet selv, jf. Forvaltningsloven § 16, stk. 1. Korrespondancen blev fremsendt til klager, og klager fik mulighed for at kommentere det udleverede materiale inden den underliggende klagesag blev afgjort, jf. Forvaltningsloven § 9 b, stk. 1.
Lignende afgørelser