Energiklagenævnets afvisning af klage over Energistyrelsens tilladelse til Frederikshavn Havvindmøllepark
Dato
13. januar 2023
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Vedvarende energi
Højdepunkt
Energiklagenævnets afgørelse i sag om klage over Energistyrelsens afgørelse af 26
Lovreferencer
Energiklagenævnet modtog en klage fra P1 (klager) vedrørende Energistyrelsens afgørelse af 26. oktober 2022. Afgørelsen gav Frederikshavn OWF ApS tilladelse til at påbegynde anlægsarbejdet af Frederikshavn Havvindmøllepark. Tilladelsen blev udstedt med hjemmel i Lov om fremme af vedvarende energi § 25.
Klager anmodede om, at klagen blev tillagt opsættende virkning, og anførte, at vindmølleparken ville være ødelæggende for naturen omkring Hirsholmene og medføre visuelle-, støj- og lysgener. Sagens kerne for Energiklagenævnet var, hvorvidt klager var klageberettiget.
Energistyrelsens afgørelse
Energistyrelsens tilladelse til etablering af havvindmølleparken blev truffet på baggrund af en miljøkonsekvensrapport af 7. april 2022, tilhørende baggrundsrapporter, Energistyrelsens udtalelse om afgrænsning af miljøkonsekvensrapporten af 26. november 2019, samt godkendelse af forundersøgelsesrapporten af 26. april 2022. Offentlighedens høringssvar blev også inddraget i processen.
Retsgrundlag for klageberettigelse
Energiklagenævnet bemærkede, at klageberettigelse er en forudsætning for realitetsbehandling af klagen. Klager over afgørelser truffet i henhold til Lov om fremme af vedvarende energi § 25 behandles efter reglerne i Lov om fremme af vedvarende energi § 66 og Lov om fremme af vedvarende energi § 67.
Det fremgår af Lov om fremme af vedvarende energi § 67, stk. 1, at enhver med en væsentlig og individuel interesse i afgørelsen kan klage over de miljømæssige forhold, hvis afgørelsen tillige er omfattet af Lov om fremme af vedvarende energi § 27, Lov om fremme af vedvarende energi § 28 og Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter. Tilladelsen efter Lov om fremme af vedvarende energi § 25 erstatter helt eller delvist tilladelsen efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter § 25, jf. Bekendtgørelse om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter § 10, nr. 3.
Vurdering af klageberettigelse
Energiklagenævnet vurderede klageberettigelsen ud fra de almindelige forvaltningsretlige principper, som kræver både en væsentlig og en individuel interesse. En væsentlig interesse indebærer, at afgørelsens betydning for den pågældende skal være af en vis styrke og intensitet, mens en individuel interesse betyder, at afgørelsen skal være mere indgribende over for klageren end for andre berørte personer. Hvis en større kreds af personer berøres på samme måde, mangler den individuelle interesse.
Klagerens anbringender om ødelæggelse af naturen og gener fra vindmøllerne blev anset for at berøre en større, ikke umiddelbart identificerbar kreds af personer. Energiklagenævnet fandt, at det store antal berørte personer medførte en udtynding af den enkeltes interesse, så den faldt under væsentlighedstærsklen. Der blev ikke fundet omstændigheder, der kunne begrunde, at klager var særligt berørt i forhold til andre personer, som berøres af Energistyrelsens afgørelse.
Energiklagenævnet afviste klagen over Energistyrelsens afgørelse af 26. oktober 2022.
Begrundelse for afvisning
Afvisningen skyldtes, at klager ikke blev anset for at være klageberettiget. Energiklagenævnet lagde vægt på, at klager ikke havde en tilstrækkelig individuel og væsentlig interesse i afgørelsen, da de anførte gener og miljøpåvirkninger berørte en bred og uidentificerbar kreds af personer på en generel måde. Dette betød, at klagerens interesse ikke var tilstrækkeligt individuelt og væsentligt for at opfylde kravene i Lov om fremme af vedvarende energi § 67, stk. 1.
Da klagen blev afvist, fandt Energiklagenævnet ikke anledning til at tage stilling til klagerens anmodning om opsættende virkning.
Klagemuligheder
Afgørelsen er truffet i henhold til Lov om fremme af vedvarende energi § 66 og Lov om fremme af vedvarende energi § 67 og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende, jf. Lov om fremme af vedvarende energi § 66, stk. 5.
Lignende afgørelser