Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til boligudvidelse i Haderslev

Dato

8. august 2023

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Haderslev Kommunes landzonetilladelse til udvidelse af bolig

Haderslev Kommune meddelte den 26. oktober 2022 landzonetilladelse til en udvidelse af en bolig på en ejendom i Haderslev. Afgørelsen blev efterfølgende påklaget af Danmarks Naturfredningsforening, Haderslev, til Planklagenævnet. Sagen omhandlede spørgsmål om, hvorvidt forholdet var undtaget fra kravet om landzonetilladelse, samt om der kunne gives landzonetilladelse til den ansøgte udvidelse.

Ejendommens Forhold

Ejendommen er beliggende i landzone og er noteret som en landbrugsejendom. Det eksisterende stuehus har et bebygget areal på 257 m2 og et samlet boligareal på 406 m2. Hertil kommer en indbygget garage på 46 m2, et indbygget redskabsrum på 45 m2 og et overdækket areal på 41 m2. Den ansøgte udvidelse omfattede en kælder på 96 m2 og en tilbygning til stueplan på 48 m2.

Ejendommen ligger i et område udpeget som bevaringsværdigt landskab og delvist i et område med naturbeskyttelsesinteresser, økologiske forbindelser og potentielle økologiske forbindelser i Haderslev Kommunes kommuneplan 2021. Ejendommen er desuden beliggende inden for skovbyggelinjen, jf. Naturbeskyttelsesloven § 17, stk. 1.

Kommunens Afgørelse

Haderslev Kommune begrundede sin tilladelse med, at tilbygningen ville være lavere end den nuværende bygning og delvist under jordoverfladen, hvilket ifølge kommunen ikke ville påvirke landskabsinteresserne væsentligt. Kommunen vurderede også, at tilbygningen ikke i væsentlig grad ville forringe dyre- og plantelivets spredningsmuligheder, da der allerede var bygninger og anlæg syd og vest for tilbygningen. Kommunen bemærkede dog, at der ikke forelå en begrundelse for den ønskede udvidelse af stuehuset.

Klagen

Danmarks Naturfredningsforening klagede over afgørelsen med den begrundelse, at det tilladte byggeri langt oversteg den øvre grænse for boligarealer på ejendomme i landzone, og at der ikke forelå særlige forhold, der kunne begrunde en fravigelse af denne grænse.

Planklagenævnets Kompetence

Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Det er et retligt spørgsmål, om et forhold kræver landzonetilladelse.

Generelt om Landzonetilladelse

I landzone må der som udgangspunkt ikke foretages udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse og ubebyggede arealer uden kommunal tilladelse, jf. Planloven § 35, stk. 1. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt erhvervslivets muligheder for vækst. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. Praksis lægger stor vægt på lovens almene formål og præcedensvirkning.

Det kræver ikke landzonetilladelse at til- og ombygge et helårshus, hvorved husets samlede bruttoareal ikke overstiger 500 m2, jf. Planloven § 36, stk. 1, nr. 10. Dette forudsætter, at bygningen er i en stand, der gør den egnet til om- eller tilbygning som helårshus, og at den kun indeholder én boligenhed.

Bebyggelse inden for Skovbyggelinjen

Der må ikke placeres bebyggelse inden for en afstand af 300 m fra skove, jf. Naturbeskyttelsesloven § 17, stk. 1. Forbuddet gælder dog ikke for bebyggelse i landzone, hvortil der er meddelt landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Naturbeskyttelsesloven § 17, stk. 2, nr. 5. Ved ansøgning om landzonetilladelse inden for skovbyggelinjen skal hensynet til skoven som landskabselement og levested for planter og dyr varetages ved administrationen af landzonereglerne.

Planklagenævnet ændrer Haderslev Kommunes afgørelse af 26. oktober 2022 om landzonetilladelse til udvidelse af bolig til et afslag. Dette betyder, at kommunens tilladelse ikke længere er gældende.

Planklagenævnets Vurdering af Boligens Størrelse

Planklagenævnet fastslog, at den eksisterende beboelse på ejendommen har et samlet bruttoetageareal på 538 m2. Nævnet lagde vægt på, at garage, redskabsrum og det overdækkede areal er bygget sammen med stuehuset og visuelt fremstår som ét samlet element i landskabet. Ved opgørelsen af boligens størrelse skal der tages udgangspunkt i de hensyn, som planloven skal varetage, herunder landskabelige hensyn. Det samlede omfang af en bygning har betydning for den landskabelige påvirkning, og integrerede arealer, der fremstår som en del af boligen, skal indgå i opgørelsen af boligens størrelse.

Krav om Landzonetilladelse

På baggrund af den samlede størrelse finder nævnet, at den ansøgte udvidelse på henholdsvis 96 m2 (kælder) og 48 m2 (tilbygning) kræver landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1, da det samlede bruttoetageareal overstiger de 500 m2, der er undtaget fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planloven § 36, stk. 1, nr. 10.

Planklagenævnets Afslag

Planklagenævnet vurderede, at det ville være i strid med landskabelige og planlægningsmæssige hensyn at give landzonetilladelse til den ansøgte udvidelse af ejendommens bolig. Nævnet lagde vægt på følgende:

  • Det ansøgte byggeri ville samlet set udgøre 682 m2, hvilket væsentligt overstiger de 500 m2, der umiddelbart ville kunne tillades. Nævnet fandt, at der ikke forelå særlige omstændigheder eller forhold, der kunne begrunde et byggeri på over 500 m2.
  • Det ansøgte byggeri ville fremstå markant og dominerende i landskabet, selvom det var integreret i terrænet og udført med træbeklædning.
  • En tilladelse ville kunne danne uønsket præcedens i lignende sager.

Afsluttende Bemærkninger

Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser