Fortrydelsesret og prisafslag ved køb af klaver i fysisk butik baseret på onlinevilkår
Dato
26. marts 2024
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
ElektronikFritid og underholdningØvrige
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Erhvervsdrivende var ikke forpligtiget af selskabets online aftalevilkår på trods
Sagen omhandler en forbrugers køb af et klaverpakke bestående af et Roland FP10 klaver, en klaverbænk og høretelefoner til en samlet pris af 6.700 kr. Købet fandt sted den 24. september 2022 i den erhvervsdrivendes fysiske butik. På købskvitteringen var den erhvervsdrivendes hjemmeside anført.
Den 25. september 2022 kontaktede en person, Y, den erhvervsdrivende på vegne af forbrugeren. Y anførte i en mail, at der muligvis var sket en fejl med prisen, da en lignende pakke online kunne fås billigere, og at de medfølgende høretelefoner ikke var originale Roland-høretelefoner. Y foreslog en bedre pris, ellers ville de returnere varen, som stadig var i original emballage. Den erhvervsdrivende svarede samme dag med et tilbud om at overføre 600 kr. via MobilePay som et prisafslag, hvilket ville bringe prisen tættere på netprisen.
Den 26. september 2022 meddelte Y, at hun ønskede at returnere det købte i butikken. Den erhvervsdrivende afviste dette med henvisning til, at fortrydelsesret kun gjaldt for onlinekøb. Forbrugeren fastholdt sit krav om at fortryde købet af høretelefonerne, opgjort til 485 kr., og krævede yderligere et afslag i købesummen på 720 kr. for prisfejlen på klaveret og bænken, i alt 1.205 kr. Forbrugeren argumenterede for, at henvisningen til hjemmesiden på kvitteringen betød, at de online forretningsvilkår, herunder 14 dages fortrydelsesret, skulle gælde for købet i den fysiske butik. Den erhvervsdrivende afviste fortsat kravet og fastholdt, at der ikke var fortrydelsesret ved køb i den fysiske butik.
Forbrugerklagenævnet afgjorde, at forbrugeren ikke kunne få medhold i de fremsatte krav om fortrydelsesret og afslag i købesummen.
Fortrydelsesret
Nævnet fastslog, at der ved køb i en fysisk butik er tale om en bindende aftale, og at der som udgangspunkt ikke gælder en fortrydelsesret, medmindre dette specifikt er aftalt mellem parterne. Nævnet fandt det ikke godtgjort, at der var indgået en aftale om fortrydelsesret i forbindelse med dette køb. Den omstændighed, at den fysiske butiks adresse og den erhvervsdrivendes hjemmeside var anført på købskvitteringen, kunne ikke i sig selv medføre, at de aftalevilkår vedrørende onlinesalg, som fremgik af hjemmesiden, også skulle finde anvendelse på køb foretaget i den fysiske butik. På dette grundlag fandt nævnet, at forbrugeren ikke var berettiget til at fortryde købet af høretelefonerne.
Afslag i købesummen
Nævnet lagde til grund, at den erhvervsdrivende den 25. september 2022 tilbød forbrugeren et afslag i købesummen på 600 kr., hvilket forbrugeren afslog. Nævnet vurderede, at dette tilbud om afslag ikke kunne anses som en anerkendelse af, at den oprindeligt betalte købesum var i strid med den aftale, der var indgået i den fysiske butik. Da forbrugeren afslog tilbuddet, fandt nævnet, at forbrugeren ikke var berettiget til et afslag i købesummen. På baggrund af disse vurderinger kunne forbrugeren ikke få medhold i sine krav.
Lignende afgørelser