Energiklagenævnets afvisning af klage over Energistyrelsens tilladelse til Aflandshage Vindmøllepark pga. manglende klageberettigelse
Dato
13. januar 2023
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Vedvarende energi
Højdepunkt
Energiklagenævnets afgørelse i sag om klage over Energistyrelsens afgørelse af 11
Lovreferencer
Energiklagenævnet modtog en klage fra P1 over Energistyrelsens afgørelse af 11. november 2022, som gav HOFOR Vind A/S tilladelse til at etablere elproduktionsanlægget Aflandshage Vindmøllepark. Sagen for Energiklagenævnet drejede sig primært om, hvorvidt klager var klageberettiget. Klagen blev modtaget den 19. november 2022. Energistyrelsens afgørelse gav HOFOR Vind A/S tilladelse til at igangsætte anlægsarbejdet af elproduktionsanlægget Aflandshage Vindmøllepark med hjemmel i Lov om fremme af vedvarende energi § 25.
Energistyrelsens tilladelsesgrundlag
Energistyrelsens tilladelse blev truffet på baggrund af en miljøkonsekvensrapport for Aflandshage Vindmøllepark af 23. november 2021 med tilhørende baggrundsrapporter, supplerende rapporter vedrørende støj og fugle, Energistyrelsens udtalelse om afgrænsning af miljøkonsekvensrapporten af 4. december 2020, Energistyrelsens afgørelse af 13. juni 2022 om godkendelse af forundersøgelsesrapporten samt under inddragelse af høringssvar fra offentligheden, berørte myndigheder og Espoo-høringen.
Klagers bemærkninger om klageberettigelse
Klager blev anmodet om at redegøre for sin væsentlige og individuelle interesse i Energistyrelsens afgørelse. Klager fremsendte den 17. december 2022 bemærkninger, hvori det blev anført:
- Ejendommen er beliggende tættest på den planlagte Aflandshage vindmøllepark.
- Ejendommen blev købt pr. 1. december 2021 uden kendskab til vindmølleparkplanerne, hvilket kom som et chok.
- Etableringen vil medføre de største gener i form af visuel støj og støjmæssig påvirkning.
- Herlighedsværdien af ejendommen vil blive væsentligt forringet, og de værdier, klager elsker ved beliggenheden, vil være kompromitteret.
- Ejendommen vil tabe mest i værdi sammenlignet med andre huse og områder længere væk.
Retsgrundlag for klageberettigelse
Energiklagenævnet bemærkede, at klageberettigelse er en forudsætning for realitetsbehandling af klagen. Klager over afgørelser truffet i henhold til Lov om fremme af vedvarende energi § 25 behandles efter reglerne i Lov om fremme af vedvarende energi § 66 og Lov om fremme af vedvarende energi § 67.
Det fremgår af Lov om fremme af vedvarende energi § 67, stk. 1, at enhver med væsentlig og individuel interesse i afgørelsen kan klage til Energiklagenævnet over de miljømæssige forhold, hvis afgørelsen tillige er omfattet af Lov om fremme af vedvarende energi § 27 og Lov om fremme af vedvarende energi § 28 samt Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter. Tilladelsen efter Lov om fremme af vedvarende energi § 25 erstatter helt eller delvist tilladelsen efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter § 25, jf. Bekendtgørelse om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter § 10, nr. 3 og Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter § 15, stk. 3. Tilladelsen efter Lov om fremme af vedvarende energi § 25 meddeles på grundlag af en miljøvurdering efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter eller regler fastsat i medfør af Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter § 4, stk. 5.
Energiklagenævnets vurdering
Energiklagenævnet fandt efter en samlet gennemgang af sagens oplysninger og klagers bemærkninger, at klager ikke havde en sådan individuel og væsentlig interesse i Energistyrelsens afgørelse af 11. november 2022, at klager kunne anses for at være klageberettiget. Nævnet lagde navnlig vægt på, at Energistyrelsens afgørelse berører en større, ikke umiddelbart identificerbar kreds af personer. Dette bevirker en udtynding af den enkeltes interesse, så den falder under væsentlighedstærsklen. Energiklagenævnet fandt, at der ikke forelå omstændigheder, der kunne begrunde, at klager var særligt berørt i forhold til andre personer, som berøres af afgørelsen. Generne ved opførelsen af vindmølleparken, herunder påvirkningen af udsigten og støjpåvirkningen, må antages generelt i al væsentlighed at være den samme uanset placeringen af ens ejendom, så længe denne er placeret i væsentlig afstand fra havvindmøllerne. Klagers påstande om erstatningsretlige forhold, herunder ejendommens værditab, skal rettes til Taksationsmyndigheden i henhold til Lov om fremme af vedvarende energi §§ 6-12.
Energiklagenævnet afviste klagen over Energistyrelsens afgørelse af 11. november 2022.
Begrundelse for afvisning
Afvisningen skete, da klager ikke blev anset for klageberettiget i henhold til Lov om fremme af vedvarende energi § 67, stk. 1. Nævnet vurderede, at klager ikke havde en tilstrækkelig individuel og væsentlig interesse i afgørelsen, da påvirkningen fra vindmølleparken berører en bredere kreds af personer på en lignende måde.
Afgørelsens retsvirkning
Afgørelsen er truffet i henhold til Lov om fremme af vedvarende energi § 66 og Lov om fremme af vedvarende energi § 67 og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Lignende afgørelser