Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af lovliggørende dispensation i sag om mountainbikebaner inden for fredskov

Sagen omhandler en lovliggørende dispensation til tre mountainbikebaner, der var blevet etableret uden tilladelse på et fredskovspligtigt areal ejet af Aalborg Kommune. Arealet på ca. 22,5 ha er en bynær, offentligt ejet skov, der blev tilplantet i 2020. Mountainbikebanerne påvirker et område på ca. 0,3 ha.

Miljøstyrelsens afgørelse

Miljøstyrelsen meddelte den 10. oktober 2022 en lovliggørende dispensation efter Skovloven § 38. Styrelsen lagde vægt på, at skoven er bynær, offentligt ejet og ligger tæt på en skole og et idræts- og kulturcenter, hvilket gør rekreative hensyn tungtvejende. Det blev vurderet, at anlægget ikke påvirkede særlige naturværdier, da skoven var nyplantet. Der blev stillet flere vilkår for dispensationen, herunder:

  • Anvendelse af naturmaterialer og -farver.
  • Offentlig adgang til banerne.
  • Etablering af 0,6 ha erstatningsskov, svarende til 200 % af det påvirkede areal.

Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet

Danmarks Naturfredningsforening påklagede afgørelsen med følgende hovedargumenter:

  • Skovens primære formål er klima, biodiversitet og grundvandsbeskyttelse, ikke rekreation.
  • Området er allerede velforsynet med mountainbikeanlæg.
  • En lovliggørende dispensation skaber uheldig præcedens og belønner selvtægt.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Miljøstyrelsens afgørelse. Nævnet anerkender, at der på fredskovspligtige arealer som udgangspunkt ikke må etableres anlæg, jf. Skovloven § 11, stk. 1. Der kan dog dispenseres, når særlige grunde taler for det.

Nævnets vurdering

Nævnet finder, at der er tale om et sådant særligt tilfælde, der kan begrunde en dispensation. Vurderingen er baseret på følgende punkter:

  • Rekreativt formål: Mountainbikebanerne varetager et rekreativt formål, som kan rummes i en bynær fredskov. I offentligt ejede skove skal der ifølge Skovloven § 2 lægges særlig vægt på friluftsliv.
  • Begrænset påvirkning: Anlægget påvirker kun en lille del af den samlede fredskov og er ikke til gene for den almindelige skovgæst.
  • Offentlig tilgængelighed: Banerne er offentligt tilgængelige og gavner især lokalområdets børn og unge.
  • Alternativ placering: Nævnet finder det godtgjort, at anlægget ikke med rimelighed kunne placeres uden for det fredskovspligtige areal, blandt andet på grund af adgangsforhold fra den nærliggende skole.

Nævnet finder desuden ikke grundlag for at tilsidesætte Miljøstyrelsens vurdering af, at anlægget ikke vil påvirke nærliggende Natura 2000-områder væsentligt. På denne baggrund stadfæstes dispensationen.

Lignende afgørelser