Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af realitetsbehandling af klage over Næstved Kommunes afgørelse om aktindsigt
Dato
23. december 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Afvisning af klage over Næstved Kommunes afgørelse om delvis aktindsigt i oplysninger
Sagen omhandler en klage over Næstved Kommunes afgørelse om delvis aktindsigt i oplysninger vedrørende en biologs ansættelsesforhold, aflønning og honorering samt afgørelser truffet på kommunens vegne. Klager anmodede den 5. september 2022 Næstved Kommune om aktindsigt i oplysninger om biolog P1's tilknytning til kommunen, herunder aflønningsforhold og stillingsbeskrivelse. Anmodningen omfattede også aktindsigt i en eventuel delegation af afgørelseskompetence fra kommunen til P1 samt de afgørelser, hun måtte have truffet på kommunens vegne. Endelig anmodede klager om aktindsigt i samtlige udbetalinger til konsulentvirksomheden V1, hvis P1 ikke var direkte aflønnet af kommunen.
Næstved Kommune traf afgørelse den 15. september 2022. Kommunen meddelte fuld aktindsigt i de afgørelser, som biolog P1 havde truffet på kommunens vegne. Kommunen oplyste i den forbindelse, at P1, i sin egenskab af konsulent, havde medvirket i sagsbehandlingen ved andre kommunale afgørelser.
Afslag på aktindsigt
Kommunen meddelte afslag på aktindsigt i oplysninger om biolog P1's ansættelsesforhold, herunder stillingsbeskrivelse, begrundelse for ansættelse, delegeret kompetence og aflønningsforhold. Begrundelsen var, at kommunen ikke var i besiddelse af dokumenter med det efterspurgte indhold.
Derudover meddelte kommunen afslag på aktindsigt i oplysninger om samtlige udbetalinger til V1. Kommunen henviste til, at den ikke havde mulighed for at lave et dataudtræk, der alene vedrørte udbetalinger til V1 vedrørende P1's arbejde, og at en sammenstilling af sådanne oplysninger ikke kunne ske ved enkle og få kommandoer, jf. Offentlighedslovens § 11, stk. 1. Kommunen henviste desuden til, at en gennemgang af samtlige udbetalinger til V1 i perioden fra 2007 til anmodningstidspunktet ville medføre et betydeligt ressourceforbrug, der forventedes at overstige 25 timer, og meddelte derfor afslag med henvisning til ressourcereglen i Offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 1.
Klagerens anbringender
Afgørelsen blev påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 21. september 2022. Klager gjorde gældende, at biolog P1, ansat i konsulentvirksomheden V1, havde truffet afgørelser på Næstved Kommunes vegne, hvilket klager anså for ulovligt. Klager anmodede nævnet om at afdække, hvorfor V1 havde indvilliget i at medvirke til et sådant ulovligt forhold. Det var desuden klagers opfattelse, at der måtte eksistere dokumenter om ansættelsesforholdet, som Næstved Kommune ikke havde meddelt aktindsigt i.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Næstved Kommunes afgørelse om delvis aktindsigt. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Nævnets kompetencevurdering
Nævnet vurderede sin kompetence til at behandle klagen i henhold til Offentlighedslovens § 37, stk. 1. Denne bestemmelse fastslår, at afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører. Afgørende for nævnets kompetence var derfor, om nævnet havde kompetence til at behandle den type sag, som de omhandlede dokumenter og oplysninger indgik i.
Nævnet konstaterede, at Næstved Kommune havde meddelt fuld aktindsigt i de afgørelser, som biolog P1 havde truffet på kommunens vegne, hvilket ikke var bestridt af klager. Klager havde i øvrigt anmodet om aktindsigt i oplysninger om ansættelsesforhold og kommunens økonomiske forhold i forbindelse med aflønning og honorering.
Konklusion om afvisning
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at de oplysninger, der var anmodet om aktindsigt i, ikke vedrørte en sag, hvor Næstved Kommune havde truffet eller ville træffe en afgørelse, der kunne påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Som følge heraf fandt nævnet, at det ikke havde kompetence til at behandle den aktuelle klage over afslag på aktindsigt efter Offentlighedslovens § 37, stk. 1.
Nævnet bemærkede desuden, at en eventuel klage over udøvelsen af Næstved Kommunes virksomhed, herunder overholdelse af lovgivningen, er et tilsynsspørgsmål, som henhører under Ankestyrelsen, jf. Kommunestyrelseslovens kapitel VI.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.
Lignende afgørelser