Command Palette

Search for a command to run...

Energiklagenævnets afgørelse om fastsættelse af årsnorm for pristillæg til opgraderet biogas - Zastrow Bioenergi ApS

Sagen omhandler en klage fra Zastrow Bioenergi ApS (herefter klager) til Energiklagenævnet over Energistyrelsens afgørelse af 3. februar 2021. Afgørelsen vedrørte tilsagn om pristillæg til opgraderet biogas, hvor Energistyrelsen fastsatte anlæggets årsnorm til 157.287 GJ. Klager var repræsenteret af IDEAL Advokatfirma P/S.

Klager ansøgte den 16. april 2020 om pristillæg. Uenigheden opstod, da ansøgningen angav en tilslutningskapacitet på 560 Nm3/h, mens den oprindelige tilslutningsaftale af 11. april 2018 angav 510 Nm3/h. Et tillæg til aftalen af 27. januar 2020 øgede kapaciteten til 560 Nm3/h.

Energistyrelsens vurdering

Energistyrelsen fastsatte årsnormen baseret på den kapacitet, der var gældende den 8. februar 2019, hvilket var 510 Nm3/h fra den oprindelige tilslutningsaftale. Dette skete med henvisning til Naturgasforsyningsloven § 35 h, stk. 4 og Bekendtgørelse om pristillæg til opgraderet biogas leveret til et sammenkoblet gassystem og til renset biogas leveret til et bygasnet § 10. Energistyrelsen argumenterede, at senere ændringer i tilslutningsaftalen (tillæg 3 af 27. januar 2020) ikke kunne lægges til grund, da de var dateret efter skæringsdatoen den 8. februar 2019. Selvom klager havde foretaget irreversible investeringer i udvidelse af opgraderingsanlægget senest den 8. februar 2019, og den tekniske outputkapacitet var 610 Nm3/h efter anden udvidelse, var det den mindste af de to kapacitetsmål, der skulle anvendes.

Klagers argumenter

Klager anførte, at årsnormen burde fastsættes ud fra den udvidede kapacitet på 560 Nm3/h, da investeringen i udvidelsen af opgraderingsanlægget var foretaget senest den 8. februar 2019. Klager henviste til lovens intentioner om ikke at have tilbagevirkende kraft og at understøtte det produktionsniveau, støttemodtageren havde investeret i og forventet at kunne opretholde. Klager mente, at en begrænsning baseret på en ældre tilslutningsaftale var i strid med lovens formål og stillede eksisterende anlæg, der udvidede, dårligere end nye anlæg. Klager henviste til Naturgasforsyningsloven § 35 h, stk. 4, som angiver, at årsnormen fastsættes som den mindste af to værdier:

  • Kapacitet af tilslutning til et sammenkoblet system, som fremgår af aftale indgået senest den 8. februar 2019.
  • Den tekniske kapacitet af det opgraderingsanlæg, der er investeret i senest den 8. februar 2019.

Klager fremhævede, at selvom den formelle tilslutningsaftale var ældre, var investeringen i den højere kapacitet foretaget før skæringsdatoen.

Energiklagenævnet stadfæstede Energistyrelsens afgørelse af 3. februar 2021. Nævnet fandt, at årsnormen korrekt var fastsat til 157.287 GJ.

Retsgrundlag og nævnets vurdering

Nævnet lagde til grund, at der var foretaget en irreversibel investering i udvidelse af opgraderingsanlægget senest den 8. februar 2019. Derfor skulle årsnormen fastsættes efter Naturgasforsyningsloven § 35 h, stk. 4. Denne bestemmelse fastlægger kapaciteten som den mindste af to værdier:

  • Kapaciteten af tilslutning til et sammenkoblet system, som fremgår af en aftale indgået senest den 8. februar 2019.
  • Den tekniske kapacitet af det opgraderingsanlæg, der er investeret i senest den 8. februar 2019.

Nævnet henviste også til Bekendtgørelse om pristillæg til opgraderet biogas leveret til et sammenkoblet gassystem og til renset biogas leveret til et bygasnet § 10, stk. 2, som angiver, at årsnormen fastsættes på baggrund af anlæggets output-kapacitet eller oplysninger i tilslutningsaftalen.

Energiklagenævnet bemærkede, at lovforslagets bemærkninger til Naturgasforsyningsloven § 35 h, stk. 2 (som nævnet anvendte analogt for stk. 4) tydeligt angiver, at aftaler indgået efter den 8. februar 2019, der ændrer tilslutningskapaciteten, ikke kan føre til, at der benyttes en anden kapacitet end den, der var aftalt senest den 8. februar 2019.

Konklusion på kapacitetsfastsættelse

Nævnet fastslog, at tilslutningskapaciteten på 510 Nm3/h, som fremgik af tilslutningsaftalen af 11. april 2018, var den gældende den 8. februar 2019. Det senere tillæg 3 af 27. januar 2020, der øgede kapaciteten til 560 Nm3/h, var trådt i kraft efter skæringsdatoen og kunne derfor ikke anvendes. Da den tekniske output-kapacitet var angivet til 610 Nm3/h, og 510 Nm3/h var den mindste af de to værdier (tilslutningskapacitet vs. teknisk kapacitet), skulle årsnormen fastsættes på baggrund af 510 Nm3/h.

Afvisning af forventningsargument

Vedrørende klagers argument om berettiget forventning om støttemuligheder bemærkede Energiklagenævnet, at lovforslagets bemærkninger til Naturgasforsyningsloven § 35 h, stk. 2 netop vurderede, at årsnormen, fastlagt på grundlag af tilslutningskapaciteten eller den tekniske produktionskapacitet, sikrer, at anlægget kan opretholde en produktion og støtte, der understøtter investeringen. Klagerens øvrige anbringender kunne ikke føre til et andet resultat.

Lignende afgørelser