Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse med ændring af afgørelse om dispensation til mountainbikeruter inden for fredningsområde

Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) har behandlet en sag om dispensation til etablering og vedligeholdelse af mountainbikeruter i et fredet område ved Poulstrup Sø. Sagen omhandler matr.nr. [M1], [M2], [M3] Poulstrup By, Dall, og [M4] Gultentorp By, Nøvling, som er omfattet af en fredningskendelse fra 1965. Fredningen har til formål at bevare det kuperede og lyngbevoksede terræn fri for skæmmende indgreb til glæde for lokalbefolkningen.

Sagens forhistorie

Aalborg Kommune ansøgte i 2019 om lovliggørende dispensation for eksisterende ruter og tilladelse til nye. Fredningsnævnet (FN) afslog ansøgningen, men MFKN hjemviste sagen i 2021. Hjemvisningen skete med henblik på, at FN skulle vurdere projektets påvirkning af Natura 2000-områder og bilag IV-arter i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 50, stk. 2 og 3.

Fredningsnævnets afgørelse

FN meddelte den 30. november 2022 dispensation til mountainbikeruterne, herunder lovliggørelse, vedligeholdelse og nyanlæg. FN lagde til grund, at projektet ikke stred mod Naturbeskyttelseslovens § 50, stk. 2 eller 3. Dispensationen blev dog givet med en række vilkår:

  • Mindre bearbejdning af skovbunden og minimal træfældning.
  • Forbud mod særlige anlæg/features som hop.
  • Fjernelse af en rødmarkeret rute og alle piratspor.
  • Anvendelse af Aalborg Kommunes retningslinjer for vedligeholdelse, dog uden alternative ruter.
  • Forbud mod mountainbike-natkørsel og løbsarrangementer i perioden 1. marts til 15. august.
  • Begrænsning af dispensationen til almindelig enkeltpersons- og lokal klubanvendelse.
  • Samarbejde mellem Aalborg Kommune og Danmarks Naturfredningsforening om tilretning og nyanlæg.

Klagernes anbringender

Tre parter – Danmarks Naturfredningsforening (klager 1), DGI (klager 2) og [F1] (klager 3) – påklagede FN's afgørelse.

Klager 1 anførte, at påvirkningen af Natura 2000-områder og bilag IV-arter ikke var tilstrækkeligt undersøgt, og at en alternativ rute ville skåne bilag IV-arternes levesteder bedre.

Klager 2 og 3 anfægtede flere af vilkårene:

  • Forbuddet mod natkørsel og løbsarrangementer var usagligt og uden hjemmel i fredningen.
  • Begrænsningen til enkeltpersoner og lokale klubber var uforståelig, uhåndterbar og fagligt ubegrundet.
  • Kravet om samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening var uhjemlet og usagligt, da det fremhævede én interesseorganisation.

FN fastholdt sine vilkår og henviste til fredningens formål om at beskytte naturen og tilgodese lokalbefolkningen. FN bemærkede, at vilkårene var nødvendige for at sikre beskyttelsen af det fredede område, især i lyset af den fortsatte brug og skader på sporet.

Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) stadfæster Fredningsnævnet for Nordjylland, sydøstlig dels afgørelse af 30. september 2022 om dispensation til mountainbikeruterne, dog med væsentlige ændringer af de fastsatte vilkår. De indbetalte klagegebyrer tilbagebetales i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6.

Vurdering af vilkår

MFKN fandt, at en myndighed kan fastsætte vilkår til en begunstigende afgørelse, men at disse vilkår skal have hjemmel, være saglige og proportionale. Nævnet ophævede tre af Fredningsnævnets vilkår:

  • Vilkår om samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening: Dette vilkår blev ophævet, da Aalborg Kommune er tilsynsmyndighed efter Naturbeskyttelsesloven, og det forudsættes, at kommunen varetager sin tilsynspligt.
  • Vilkår om begrænsning til enkeltpersons- og lokal klubanvendelse: Dette vilkår blev ophævet, da offentligheden generelt har adgang til fredningsområdet uden forbehold for geografisk tilknytning, jf. fredningsdeklarationens punkt 5. Formuleringen om "egnens folk og Aalborg bys borgere" indebærer ikke, at andre brugergrupper kan afskæres.
  • Vilkår om forbud mod natkørsel og løbsarrangementer i perioden 1. marts til 15. august: Dette vilkår blev anset for uproportionalt. MFKN vurderede, at den ansøgte aktivitet ikke ville medføre en sådan påvirkning af beskyttede naturområder eller dyrearter, at en sådan begrænsning var nødvendig.

Vurdering af Natura 2000 og bilag IV-arter

MFKN fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Fredningsnævnets vurdering af, at betingelserne i Naturbeskyttelseslovens § 50, stk. 2 var opfyldt. Dette skyldes, at de nærmeste internationale beskyttelsesområder ligger ca. 5,6 km og 9,4 km fra projektområdet.

Det er MFKN's biologfaglige vurdering, at etablering og benyttelse af mountainbikesporet ikke vil medføre en negativ påvirkning af bilag IV-arters yngle- og rasteområder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 50, stk. 3, nr. 1. Nævnet lagde vægt på, at sporet primært er placeret uden for oplagte rasteområder for spidssnudet frø og stor vandsalamander. Selve mountainbikeaktiviteten, med den angivne brugshyppighed, vurderes ikke at påvirke den økologiske funktionalitet for disse arter. For flagermus vurderes den eventuelle lyd- og lyspåvirkning ved natkørsel ikke at være væsentlig nok til at påvirke arterne, og der er ingen gamle træer med hulheder i umiddelbar nærhed af sporet.

MFKN's afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1.

Lignende afgørelser