Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage vedrørende foldplacering i Helsingør Kommune
Dato
22. december 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Højdepunkt
Afvisning af klage i sag om placering af fold i Helsingør Kommune Miljø- og Fødevareklagenævnet
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage indgivet af ejeren af ejendommen [A1], 3060 Espergærde, til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 16. september 2022. Klagen vedrører Helsingør Kommunes afgørelse af 2. marts 2020 om placering af en fold på ejendommen.
Klager har anført, at Helsingør Kommune den 17. marts 2017 via e-mail meddelte, at klagers hegn ikke skulle overholde afstandskravene i den dagældende husdyrgødningsbekendtgørelse, hvilket tillod placering tæt på naboer. Klager mener, at kommunens fortolkning af Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 7, stk. 2 er forkert, idet foldarealer med afgræssende dyr er omfattet af afstandskravene i Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. § 4, stk. 1-3, men at kommunen kan dispensere herfra. Klager har desuden fremført, at der ikke findes lempeligere regler for naturarealer, der afgræsses om sommeren.
Klager opfatter kommunens afgørelse af 2. marts 2020 som en tilbagekaldelse af en begunstigende forvaltningsakt, og dermed en ny, påklagelig forvaltningsretlig afgørelse. Klager har indrettet sig i tillid til dispensationen fra 2017 og mener, at den ikke kan tilbagekaldes efter tre år.
Kommunens sagsforløb
Den 2. marts 2020 sendte Helsingør Kommune en e-mail til klager, hvori kommunen, med hjemmel i Miljøbeskyttelseslovens § 69, indskærpede kravet om en afstand på 50 meter mellem klagers folde og byzone, jf. Bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om opbevaring af gødning § 7. Kommunen anførte, at der ikke gælder miljøregler for dyr, der græsser alene i sommerhalvåret, da dette ikke betragtes som et dyrehold i miljømæssig forstand. Selvom kommunen kan dispensere fra afstandskravet, vurderede den, at det ikke var rimeligt i dette tilfælde, da foldene ligger ud til et betydeligt antal boliger.
Den 29. juni 2022 fastholdt Helsingør Kommune sin afgørelse af 2. marts 2020. Kommunen bemærkede den 12. oktober 2022 til klagen, at afgørelsen var en indskærpelse af husdyrgødningsbekendtgørelsens regler og derfor ikke kunne påklages, da den ikke skabte en ny retstilstand, men blot var en påmindelse om at overholde loven.
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) har afvist at realitetsbehandle klagen over Helsingør Kommunes afgørelse af 2. marts 2020 om placering af folden. Afgørelsen er truffet i henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 69, stk. 3 og Miljøbeskyttelseslovens § 91, stk. 1.
Nævnets vurdering af kompetence
MFKN lagde til grund, at ejendommen ikke er omfattet af Husdyrbrugloven, da produktionsarealet er mindre end eller lig med 100 m², jf. Husdyrbruglovens § 2, stk. 1 og Husdyrbruglovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Det følger af Bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om opbevaring af gødning § 36, stk. 1, at reglerne i Miljøbeskyttelsesloven gælder for tilsyn og håndhævelse. MFKN vurderede, at Helsingør Kommunes afgørelse af 2. marts 2020 var truffet som led i kommunens tilsynsvirksomhed. Kommunen havde konstateret, at placeringen af hegnet udgjorde et ulovligt forhold af ikke-underordnet betydning og havde på den baggrund fastslået, at hegnet skulle flyttes, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 69, stk. 1. Ifølge Miljøbeskyttelseslovens § 69, stk. 3 kan kommunens afgørelser efter stk. 1 ikke påklages til anden administrativ myndighed. Derfor havde MFKN ikke kompetence til at behandle klagen.
Bemærkninger om klagemuligheder og dispensation
Nævnet bemærkede, at en eventuel klage over kommunens tilsyn efter Miljøbeskyttelsesloven skal rettes til Ankestyrelsen, som fører tilsyn med kommunerne efter Kommunestyrelsesloven. Det er Ankestyrelsen selv, der beslutter, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.
MFKN har ikke taget stilling til, hvorvidt Helsingør Kommunes e-mail af 17. marts 2017 udgjorde en afgørelse om dispensation fra husdyrgødningsbekendtgørelsen. Nævnet bemærkede dog, at det fremgår af både dagældende Bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. og nugældende Bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om opbevaring af gødning, at kommunalbestyrelsens afgørelser efter bekendtgørelsen, herunder eventuelle tilbagekaldelser heraf, ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen over Helsingør Kommunes afgørelse af 2. marts 2020 om placering af fold, [A1], 3060 Espergærde. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 101, stk. 1.
Lignende afgørelser