Planklagenævnets afvisning af klage over Aabenraa Kommunes tilladelse til opførelse af antennemast grundet overskredet klagefrist
Dato
14. juni 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afvisning af klage over Aabenraa Kommunes afgørelse om, at opførelse af en antennemast
Lovreferencer
Aabenraa Kommune traf den 15. november 2021 afgørelse om, at opførelse af en 30 meter høj antennemast på ejendommen [A1], 6200 Aabenraa, var i overensstemmelse med lokalplan nr. M46 for området omkring den nordlige del af Frueløkke. En lokal forening klagede over denne afgørelse. Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet.
Sagens forløb og tidslinje
Afgørelsen om byggetilladelse blev truffet den 15. november 2021, men blev ikke direkte meddelt klageren. Sagens forløb var som følger:
- 2.-3. maj 2022: Fundamentet til antennemasten blev støbt.
- 2. juni 2022: Antennemasten blev rejst.
- 22. juni 2022: Klageren henvendte sig til Aabenraa Kommune med spørgsmål om mastens lovlighed i henhold til lokalplanen.
- 30. juni 2022: Aabenraa Kommune sendte kopi af byggetilladelsen, inklusive klagevejledning efter byggeloven, til klageren.
- 7. august 2022: Klagen blev indgivet via klageportalen.
Regler for klagefrist
En kommunes afgørelse om tilladelse efter planloven kan påklages til Planklagenævnet, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. En klage skal indgives skriftligt inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. For indirekte afgørelser, der hverken offentliggøres eller meddeles til klageren, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har fået kendskab til afgørelsen, eller hvor det påtænkte arbejde er så fremskredent, at omfanget og karakteren af forholdet kan indses, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 2. Klagefristen afbrydes senest, når klagen er tilgængelig for kommunen i klageportalen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 3, stk. 1. Planklagenævnets praksis vedrørende overskridelse af klagefrister er restriktiv, især i sager med andre parter med modstående interesser. Kun ekstraordinære forhold kan medføre, at en klage behandles trods overskridelse af fristen. En kommunes forkerte vejledning efter udløbet af en klagefrist kan ikke genstarte fristen.
Planklagenævnet forstod Aabenraa Kommunes byggetilladelse af 15. november 2021 som en indirekte afgørelse efter planloven om, at projektet ikke var i strid med lokalplanen for området.
Vurdering af partsstatus og klagefrist
Nævnet vurderede, at klageren, en forening, ikke havde partsstatus i sagen. Dette skyldtes, at en forening ikke i sig selv kan anses for at have en individuel og væsentlig interesse i sagen. Som følge heraf var kommunen ikke forpligtet til at sende afgørelsen med individuel klagevejledning til klageren, og den manglende vejledning havde derfor ingen betydning for klagefristen.
Klagefristen blev beregnet fra den 2. juni 2022, hvor antennemasten blev rejst. På dette tidspunkt var klageren fuldt ud bekendt med omfanget og karakteren af det forhold (antennemasten), som efter klagerens opfattelse var i strid med lokalplanen for området. Klagefristen udløb dermed den 30. juni 2022.
Klagefristens afbrydelse og undskyldelige omstændigheder
Planklagenævnet opfattede ikke klagerens e-mail af 22. juni 2022 til kommunen som en klage. Da klagen først blev indgivet via klageportalen den 7. august 2022, var den indgivet for sent.
Nævnet fandt ikke, at der forelå sådanne undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde, at nævnet så bort fra en overskridelse af klagefristen på mere end en måned. Nævnet lagde herved vægt på sin restriktive praksis med hensyn til klagefrister og hensynet til andre parter i sagen med modsatrettede interesser. Det forhold, at kommunen den 15. juli 2022 vejledte klageren om, at klagefristen udløb den 12. august 2022, udgjorde ikke en undskyldelig omstændighed, da klagefristen allerede var udløbet på dette tidspunkt.
Afgørelse
Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser