Command Palette

Search for a command to run...

Slagelse Kommune meddelte den 19. maj 2022 landzonetilladelse til opførelse af en gyllebeholder på en landbrugsejendom i landzone. Ejendommen er på ca. 44,3 ha og ligger inden for kystnærhedszonen i det åbne land, udpeget som et særligt værdifuldt landbrugsområde og et værdifuldt kulturmiljø. Der er beskyttede naturtyper, herunder en mose, en sø (med stor vandsalamander) og et vandløb, i nærheden af den ansøgte placering.

Den ansøgte gyllebeholder er på ca. 3.000 m³, med en diameter på ca. 26 m og en højde på 4 m (hvoraf 2 m er under terræn). Den ønskes placeret ca. 25 m fra eksisterende bygninger og ca. 210 m fra klagerens bebyggelse. Formålet er at opbevare so- og smågrisegylle til brug som gødning for ejendommens planteproduktion, da der ikke er husdyrproduktion på bedriften. Placeringen er valgt ud fra hensyn til markdriften og for at mindske trafik i gødskningssæsonen.

Slagelse Kommune begrundede sin tilladelse med, at beholderen har en passende størrelse og er centralt placeret i forhold til udbringningsarealerne. Kommunen lagde vægt på, at placeringen er i tilknytning til eksisterende bebyggelse, og at der ikke er afgørende landskabelige eller naturmæssige forhold, der taler imod. Kommunen vurderede, at etableringen var af underordnet betydning i forhold til beliggenheden i kystnærhedszonen og et bevaringsværdigt kulturmiljø, især med den planlagte afskærmende beplantning. Endvidere vurderede kommunen, at projektet ikke ville påvirke stor vandsalamanders yngle- eller rasteområde.

En nabo klagede over afgørelsen og anførte, at han burde have været partshørt på grund af forventede gener som øget trafik, lugt og udsyn. Klageren mente også, at kommunen ikke havde taget tilstrækkeligt hensyn til dyrelivet og naturen, og at der burde have været foretaget en VVM-screening og vurdering af bilag IV-arter. Desuden anførte klageren, at forpagtede arealer ikke burde indgå i vurderingen af erhvervsmæssig nødvendighed, og at ansøger allerede havde adgang til en anden gyllebeholder.

Planklagenævnet stadfæster Slagelse Kommunes landzonetilladelse til opførelse af en gyllebeholder, men tilføjer et vilkår om fjernelse af beholderen, hvis den ikke længere benyttes til driften af landbrugsbedriften.

Planklagenævnets kompetence og undtagelse fra landzonetilladelse

Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1 (landzone), jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan også tage stilling til retlige spørgsmål, herunder om et forhold er undtaget fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet fastslog, at gyllebeholderen ikke var erhvervsmæssigt nødvendig for den konkrete landbrugsejendom i henhold til hidtidig praksis og dermed ikke omfattet af undtagelsen i Planlovens § 36, stk. 1, nr. 3. Derfor kræver opførelsen landzonetilladelse i medfør af Planlovens § 35, stk. 1.

Partshøring

Planklagenævnet fandt, at kommunens afgørelse ikke led af en væsentlig retlig mangel, selvom klageren ikke var partshørt efter Forvaltningslovens § 19, stk. 1. Nævnet lagde vægt på, at klageren var blevet naboorienteret efter Planlovens § 35, stk. 4 og havde afgivet høringssvar, som indgik i sagens behandling. Nævnet fandt derfor ikke anledning til at tage stilling til, om klageren var part i sagen.

Påvirkning af bilag IV-arter (stor vandsalamander)

Nævnet vurderede, at kommunen havde foretaget en tilstrækkelig undersøgelse og vurdering af potentiel påvirkning af yngle- og rasteområder for stor vandsalamander, som er omfattet af Habitatdirektivet. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at opførelsen af gyllebeholderen ikke ville medføre ødelæggelse eller beskadigelse af yngle- og rasteområder for arten, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 1, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 5, stk. 1, nr. 2.

Landzonetilladelse til gyllebeholder

Planklagenævnet fandt, at der var grundlag for at give landzonetilladelse til det ansøgte. Nævnet lagde vægt på, at beholderen har et landbrugsmæssigt formål, der naturligt hører til på landet, og at varetagelsen af primære erhvervsinteresser er et grundlæggende hensyn bag landzonereglerne. Placeringen er central i forhold til udbringningsarealerne, og der er ikke afgørende landskabelige hensyn, der taler imod. Nævnet fandt, at det ansøgte havde underordnet betydning i forhold til beliggenheden i kystnærhedszonen og udpegningen som værdifuldt kulturmiljø. Nabohensyn kunne ikke føre til et andet resultat, da afstandskrav i husdyrgødningsbekendtgørelsen var overholdt, og der var bebyggelse mellem klagerens bolig og den ansøgte placering.

Afsluttende bemærkninger

Planklagenævnet stadfæstede Slagelse Kommunes afgørelse, men tilføjede et vilkår om, at gyllebeholderen skal fjernes senest 1 år efter, at den ikke længere benyttes til driften af landbrugsbedriften/landbrugsejendommen. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 2. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1, og er endelig, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser