Afvisning af for sen klage vedrørende indskærpelse om fødevareaffald
Dato
8. august 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Afvisning af klage over indskærpelse om håndtering af fødevareaffald og andet affald
Miljø- og Fødevareklagenævnet har afvist at realitetsbehandle en klage fra en virksomhed vedrørende Fødevarestyrelsens indskærpelse af 13. april 2022. Indskærpelsen omhandlede krav om, at fødevareaffald, ikke-spiselige biprodukter og andet affald skal anbringes i beholdere, der kan lukkes, i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne, artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. VI, pkt. 2.
Klageforløb og kommunikation
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 15. juni 2022 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at der løbende havde været dialog med Fødevarestyrelsen om sanktionen, og at klager antog, at sagen allerede var videresendt til nævnet, da klager var uenig med styrelsen.
Fødevarestyrelsen havde i sin indskærpelse af 13. april 2022 informeret om en klagefrist på 4 uger og korrekt klagevejledning, herunder at klagen skulle indgives til Fødevarestyrelsen, som derefter ville videresende den til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Den 19. april 2022 anmodede klager Fødevarestyrelsen om en uddybning af regelgrundlaget for sanktionen. Fødevarestyrelsen svarede den 22. april 2022, at mailen ikke blev opfattet som en klage, og opfordrede klager til at kontakte styrelsen igen, hvis henvendelsen skulle forstås som en klage, og henviste til styrelsens kontaktformular.
Der fulgte en mailkorrespondance mellem Fødevarestyrelsen og klager fra den 25. april til den 20. maj 2022, hvor regelgrundlaget blev drøftet. Den 9. juni 2022 anmodede klager Fødevarestyrelsen om at genoptage sagen og udtrykte tvivl om, hvorvidt sagen allerede var oversendt til nævnet. Fødevarestyrelsen meddelte den 10. juni 2022, at sagen ikke ville blive genoptaget, og gentog opfordringen til klager om at henvende sig igen, hvis tidligere henvendelser skulle betragtes som en klage. Klager indgav først en formel klage via Fødevarestyrelsens kontaktformular den 15. juni 2022.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen, da den er indgivet for sent. Klagefristen for indskærpelsen af 13. april 2022 udløb den 11. maj 2022, jf. Bekendtgørelse om forretningsorden for Miljø- og Fødevareklagenævnet § 7, stk. 1.
Begrundelse for afvisning
Nævnet vurderede, at klagen først blev indgivet til Fødevarestyrelsen den 15. juni 2022, hvilket var efter klagefristens udløb. Nævnet lagde vægt på, at der var givet korrekt klagevejledning i den oprindelige indskærpelse. Den efterfølgende mailkorrespondance mellem Fødevarestyrelsen og klager i perioden fra den 25. april til den 20. maj 2022 blev ikke anset for at udgøre en klage, da den primært vedrørte en anmodning om uddybning af regelgrundlaget.
Nævnet fremhævede, at klager ikke udtrykkeligt havde anført at ville klage inden for klagefristen, selv efter Fødevarestyrelsen havde meddelt, at henvendelsen ikke blev betragtet som en klage. Ifølge nævnets vurdering skulle klager have bekræftet sin intention om at klage inden for fristen.
Praksis for klagefrister
Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis med hensyn til klagefrister er restriktiv. En klage, der er indgivet efter udløbet af klagefristen, vil som udgangspunkt blive afvist, selv ved en overskridelse på blot en enkelt dag. Selvom forvaltningsretlig praksis i særlige tilfælde kan tillade dispensation fra klagefristen, fandt nævnet ikke, at der forelå undskyldelige omstændigheder i denne sag, der kunne begrunde en fravigelse af fristen. Der er ingen bestemmelser i Fødevareloven § 58 a, stk. 1 om, at nævnet kan se bort fra overskridelser af klagefristen. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8, og er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.
Lignende afgørelser