Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på udbetaling af økologisk arealtilskud for 2021 stadfæstes

Sagen omhandler en landbrugers klage over Landbrugsstyrelsens afslag på udbetaling af økologisk arealtilskud for 2021. Klageren havde i 2019 modtaget et femårigt tilsagn om økologisk arealtilskud til to specifikke marker.

I marts 2021 indsendte klageren fællesskema 2021, hvor markerne var angivet med tilsagns- og udbetalingsareal, men uden en eksplicit anmodning om udbetaling af økologisk arealtilskud. Dette fremgik heller ikke af kvitteringen for fællesskemaet.

Landbrugsstyrelsen sendte i marts 2022 et høringsbrev til klageren, da styrelsen havde konstateret den manglende anmodning om udbetaling. Det blev oplyst, at klagerens tilsagn i en periode ikke havde været korrekt registreret i Internet Markkort (IMK), hvilket havde forhindret en advarsel om den manglende anmodning.

Klageren indsendte herefter en ændring til fællesskema 2021 med anmodning om udbetaling af tilskud for markerne.

Landbrugsstyrelsens afgørelse

Landbrugsstyrelsen afslog den 25. april 2022 klagerens anmodning om udbetaling af økologisk arealtilskud for 2021. Begrundelsen var, at arealerne ikke var indberettet med anmodning om udbetaling inden fristen for ændringer til fællesskema 2021, som var den 17. maj 2021. Styrelsen henviste til Bekendtgørelse om økologisk arealtilskud § 34, stk. 1.

Klagerens anbringender

Klageren påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet med følgende hovedpunkter:

  • Klageren var ikke klar over den manglende anmodning om udbetaling, og fejlen var uforsætlig.
  • Fejlen skyldtes udfordringer med Landbrugsstyrelsens Tast selv-service, herunder manglende tilsagnspolygon og manglende advarsel fra skemakontrollen.
  • Klageren havde manuelt tilføjet tilsagnet og bekræftet opfyldelse af betingelserne, hvilket burde have indikeret et ønske om udbetaling.
  • Det fremgik ikke tydeligt af det udprintede skema, at der ikke var anmodet om udbetaling.
  • Klageren havde indsendt ændring umiddelbart efter høringsbrevet og var blevet informeret telefonisk om, at sagen var sendt videre til udbetaling, hvilket skabte en forventning om udbetaling.

Landbrugsstyrelsen fastholdt sin afgørelse og bemærkede, at klageren var klar over den manglende tilsagnspolygon ved ansøgningen i 2021, men ikke foretog sig yderligere. Styrelsen henviste til, at den efterfølgende indberetning forhindrede bortfald af tilsagnet, men ikke berettigede til udbetaling for 2021.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse om afslag på anmodning om udbetaling af økologisk arealtilskud for 2021. Afgørelsen er endelig i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnet fandt, at klageren ikke var berettiget til økologisk arealtilskud for markerne for 2021, da anmodningen om udbetaling ikke var indgivet inden fristen den 15. maj 2021, jf. Bekendtgørelse om økologisk arealtilskud § 34, stk. 1 og Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 7, stk. 2.

Nævnet lagde vægt på, at det hverken fremgik af det oprindelige fællesskema af 15. marts 2021 eller af kvitteringen herfor, at klageren havde anmodet om udbetaling af tilskud. Den manglende oplysning på kvitteringen burde have givet klageren anledning til at undersøge forholdet nærmere, især da der er tale om en erhvervsrettet støtteordning, hvor ansøgeren har pligt til at kende betingelserne.

Vurdering af IT-fejl og force majeure

Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at den påståede IT-fejl i Tast selv-service ikke kunne føre til et andet resultat. Nævnet fandt ikke, at forholdet kunne sidestilles med de situationer, der er nævnt i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 artikel 2, stk. 2, vedrørende force majeure eller usædvanlige omstændigheder. Fejlen forhindrede ikke klageren i at opfylde betingelserne ved at markere for manglende tilsagnspolygon i fællesskemaet. Der forelå derfor ikke omstændigheder, der kunne anerkendes som force majeure efter Kommissionsforordning (EU) nr. 640/2014 artikel 4, stk. 1, 1. led.

Berettigede forventninger og indlysende fejl

Nævnet fandt heller ikke, at klageren havde en berettiget forventning om udbetaling, da det ikke fremgik af fællesskemaet eller kvitteringen, at der var anmodet om tilskud. Den påståede telefoniske oplysning fra Landbrugsstyrelsen om, at sagen var sendt videre til udbetaling, blev ikke anset for at have skabt en berettiget forventning om et positivt udfald, da den blev givet før den endelige afgørelse.

Endvidere vurderede nævnet, at klagerens manglende anmodning om udbetaling ikke kunne betragtes som en indlysende fejl, der kunne korrigeres i henhold til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 809/2014 artikel 4, 1. og 2. afsnit. En indlysende fejl skal uden videre kunne påvises ved en materiel kontrol af dokumenterne. Da der ikke var uoverensstemmelser mellem fællesskemaet og markkortet i IMK, og klageren ikke havde markeret for manglende tilsagnspolygon eller skrevet en bemærkning herom i det oprindelige fællesskema, var det ikke indlysende, at den manglende anmodning skyldtes en fejl i systemet.

Lignende afgørelser