Afgørelse om afslag på råstofindvinding ophæves grundet mangelfuld begrundelse
Dato
27. marts 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Råstofloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om afslag på tilladelse til erhvervsmæssig indvinding
Lovreferencer
En ansøger klagede over Region Sjællands afslag på tilladelse til erhvervsmæssig indvinding af sand-, grus- og stenmaterialer på en del af matr.nr. [Matrikelnummer1]. Ansøgningen omhandlede 100.000 m3, hvoraf halvdelen skulle indvindes under grundvandsspejl, og arealet lå uden for det udlagte graveområde Øde Hastrup Grugrav. Ansøgningen blev revideret til et mindre graveområde og en kortere indvindingsperiode.
Region Sjællands afslag og begrundelse
Region Sjælland meddelte afslag med den primære begrundelse, at det ansøgte areal lå uden for graveområdet i Region Sjællands Råstofplan 2020. Regionen henviste til retningslinje 2 i råstofplanen, som kun undtagelsesvis tillader indvinding uden for graveområder, hvis væsentlige samfundsinteresser eller særlige forhold taler for det. Regionen fandt ikke, at disse undtagelseskriterier var opfyldt i den konkrete sag.
Politisk behandling og administrationens vurdering
Sagen havde været genstand for politisk behandling, hvor Region Sjællands administration oprindeligt indstillede til imødekommelse af ansøgningen baseret på undtagelseskriterierne. Efter politisk genbehandling, hvor der blev lagt vægt på borgernes generelle påvirkning af råstofindvinding, besluttede regionsrådet at fastholde afslaget. Administrationen vurderede dog efterfølgende, at klager havde en stærk sag, da afslaget var begrundet med generelle gener og ikke konkrete forhold vedrørende det ansøgte område.
Klagerens anbringender
Klager anførte, at Region Sjælland havde sat skøn under regel og truffet en usaglig afgørelse. Det blev desuden hævdet, at afgørelsen var i strid med Forvaltningslovens § 22 om begrundelse og Råstoflovens § 3 om afvejning af hensyn, da der ikke var foretaget en konkret afvejning af de relevante hensyn. Klager fremhævede, at der ikke var modstående hensyn, der afgørende talte imod en tilladelse, og at administrationen selv havde vurderet, at der ikke ville være væsentlige gener for naboer.
Råstofplangrundlaget
Det blev oplyst, at Region Sjællands Råstofplan 2020 var gældende ved afgørelsen, men senere blev ophævet og hjemvist af Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvorefter Råstofplan 2016 blev gældende. Retningslinje 2 i begge planer er enslydende og tillader kun undtagelsesvis indvinding uden for graveområder ved væsentlige samfundsinteresser eller særlige forhold, som kan inkludere indvinding af særlige råstoffer, kortvarig indvinding til store anlægsprojekter eller mindre udvidelser af igangværende gravning.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Region Sjællands afgørelse af 11. april 2022 om afslag på tilladelse til erhvervsmæssig indvinding af råstoffer på del af matr.nr. [Matrikelnummer1], og hjemviste sagen til fornyet behandling i regionen. Det indbetalte klagegebyr blev tilbagebetalt.
Begrundelsesmangel
Nævnet fandt, at Region Sjællands afgørelse led af en konkret væsentlig begrundelsesmangel og dermed var ugyldig. Dette skyldtes, at afgørelsen ikke opfyldte kravene i Forvaltningslovens § 22 og Forvaltningslovens § 24. Regionen havde alene lagt vægt på, at arealet lå uden for graveområde, men havde ikke tilstrækkeligt begrundet, hvorfor undtagelseskriterierne i retningslinje 2 (væsentlige samfundsinteresser eller særlige forhold) ikke var opfyldt i den konkrete sag.
Manglende hensynsafvejning
Nævnet bemærkede, at Region Sjælland ikke i afgørelsen eller det underliggende materiale havde behandlet vurderingen og afvejningen af hensynene i Råstoflovens § 3, på trods af regionens påstand om det modsatte. Selvom Udvalget for Regional Udvikling havde nævnt borgernes påvirkning af råstofindvinding, var der ikke konkret begrundet, hvilke miljømæssige gener der gjorde sig gældende i den specifikke sag. Denne mangel på konkret begrundelse for afvejningen af hensynene påvirkede nævnets mulighed for at prøve afgørelsens rigtighed.
Krav til fornyet behandling
Miljø- og Fødevareklagenævnet understregede, at Region Sjælland ved den fornyede behandling af sagen skal foretage en konkret og individuel vurdering af det ansøgte. Denne vurdering skal fremgå af afgørelsen med en klar begrundelse. Desuden skal regionen inddrage de relevante hensyn, der er opregnet i Råstoflovens § 3, som udtømmende angiver, hvilke hensyn der skal inddrages ved administration efter råstofloven. Nævnet tog ikke stilling til, hvorvidt der kan meddeles tilladelse til det ansøgte.
Lignende afgørelser