Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til boma i Naturnationalpark Gribskov

Dato

28. september 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Gribskov Kommunes afslag på landzonetilladelse til etablering

Gribskov Kommune meddelte den 1. april 2022 afslag på en landzonetilladelse til etablering af en boma (udslusningsfold) inden for Naturnationalpark Gribskov på matr.nr. 1d Ndr. Gribskov, Esbønderup. Naturstyrelsen, som er ansøger, klagede over denne afgørelse.

Ejendommen og kommuneplanen

Den omhandlede matrikel ligger i landzone og er en del af en større ejendom, der omfatter 182 matrikelnumre og 85 samlede faste ejendomme. Området er udpeget som bevaringsværdigt landskab, større sammenhængende landskaber og naturbeskyttelsesområde i Gribskov Kommunes kommuneplan 2021. Det ansøgte ligger uden for kommuneplanens rammer.

Naturnationalpark Gribskov, der dækker ca. 1.300 ha af den samlede Gribskov på ca. 5.600 ha, er fredskov og ejet af Naturstyrelsen. Parken ligger i Natura 2000-område N133 Gribskov, Esrum Sø, Esrum Å og Snævret Skov. En væsentlighedsvurdering i forbindelse med etablering af naturnationalparken, jf. Naturbeskyttelsesloven, inkluderede den ansøgte boma og konkluderede, at der ikke ville være en væsentlig negativ påvirkning af udpegningsgrundlaget.

Det ansøgte projekt

Projektet omfatter etablering af en boma til brug for helårsgræsning i naturnationalparken, hvor eksisterende hjortearter suppleres med udsætning af krondyr, elge og stude. Bomaen er designet til at sikre dyreværnsmæssigt gode forhold under udsætning og indfangning af dyr. Den består af to ottekantede rum på hver 20 x 20 m, forbundet af en mellemgang, med en højde på ca. 3 m og beklædt med brædder. Det samlede anlæg er ca. 50 m langt og dækker et areal på ca. 700 m², hvoraf ca. 150 m² er en eksisterende skovvej. Overjorden i bomaen skal udskiftes med et drænende lag for at sikre tørre forhold.

Bomaen ønskes placeret i den nordlige ende af matr.nr. 1d Ndr. Gribskov, ca. 200 m fra en tjenestebolig. Placeringen er valgt for at fungere som adgang/udgang mellem udsætningshegningen og naturnationalparken samt for at muliggøre hyppige tilsyn. Etableringen vil kræve fældning af ca. 15 større bøgetræer og nogle mindre selvsåede træer. Ansøger oplyser, at bomaen ikke vil være synlig på lang afstand.

Kommunens afslag

Gribskov Kommune afslog landzonetilladelsen med den begrundelse, at det ansøgte kræver landzonetilladelse, da det er et selvstændigt anlæg til en ny anvendelse, og det ikke er erhvervsmæssigt nødvendigt for skovdriften. Kommunen lagde vægt på, at bomaen ikke opfylder tilknytningskravet på ca. 20 m til eksisterende bebyggelse, da den er placeret ca. 200 m fra tjenesteboligen. Desuden vurderede kommunen, at en boma på 700 m² ville virke visuelt forstyrrende i Gribskov.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Gribskov Kommunes afslag på landzonetilladelse til etablering af en boma i Naturnationalpark Gribskov. Nævnet har specifikt vurderet, om forholdet er undtaget fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 3, og om der kan gives en udformnings- og placeringstilladelse, jf. Planlovens § 36, stk. 2.

Planklagenævnets vurdering af erhvervsmæssig nødvendighed

Et flertal på 10 medlemmer i Planklagenævnet fandt, at den ansøgte boma med dens funktioner er erhvervsmæssigt nødvendig for skovejendommens særlige drift som naturnationalpark, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 3. Flertallet lagde vægt på, at bomaen skal anvendes i forbindelse med helårsgræsning og et udsætningshegn for at sikre dyreværnsmæssigt gode forhold. Nævnet vurderede, at behovet for bomaen er af en anden art og omfang end ved traditionel skovdrift, og at den tjener skovejendommens drift som naturnationalpark.

Et mindretal på 1 medlem fandt, at bomaen ikke kunne betragtes som erhvervsmæssigt nødvendig for ejendommens drift som skovejendom. Afgørelsen blev truffet i overensstemmelse med flertallets stemmeafgivning. Dette betyder, at der ikke er grundlag for at nægte opførelsen af bomaen efter Planlovens § 35, stk. 1, men at den er omfattet af Planlovens § 36, stk. 2 vedrørende beliggenhed og udformning.

Tilladelse til placering og udformning

Flertallet i nævnet fandt, at der kan gives en udformnings- og placeringstilladelse til den ansøgte boma, jf. Planlovens § 36, stk. 2. Nævnet vurderede, at bomaen ikke vil stride væsentligt imod landskabelige eller naturmæssige hensyn, og at den ikke vil virke dominerende eller visuelt forstyrrende. Dette skyldes, at bomaen skal understøtte driften af skoven som naturnationalpark med det formål at forbedre naturen og biodiversiteten, og at dens størrelse og udformning kan indpasses i det store skovområde. Nævnet fandt heller ikke grundlag for at tilsidesætte den foretagne Natura 2000-væsentlighedsvurdering.

Afgørelse og vilkår

Planklagenævnet ændrer Gribskov Kommunes afgørelse af 1. april 2022 til en tilladelse. Nævnet tilføjer følgende vilkår:

  • Tilladelsen forudsætter, at der etableres et udsætningshegn og udsættes dyr i Naturnationalpark Gribskov.
  • Bomaen skal fjernes senest 1 år efter, at den ikke længere er nødvendig for driften.

Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 2. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser