Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om dispensation fra lokalplan nr. H107 vedrørende kvist på ejendom i Humlebæk

Dato

19. september 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Fredensborg Kommunes afslag på dispensation fra lokalplan

Fredensborg Kommune traf den 8. marts 2022 afgørelse om afslag på dispensation fra lokalplan nr. H107 for en ejendom beliggende i Humlebæk. Klagen vedrører en ansøgning om at udskifte to eksisterende kviste med en enkelt, større kvist på ejendommen [A1].

Ansøgt kvist og lokalplanens bestemmelser

Den ansøgte kvist har en bredde på 10,1 meter, hvilket er en betydelig forøgelse fra de eksisterende kvistes samlede bredde. Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. H107, specifikt delområde A. Lokalplanens § 7.3 fastsætter, at bebyggelse højst må opføres i 1 etage med udnyttet tagetage, og den maksimale bygningshøjde er 8,5 meter.

Kommunens afgørelse og begrundelse

Kommunen afslog dispensationen med den begrundelse, at den ansøgte kvist ville medføre, at bygningen fremstod som en bygning i 2 etager, hvilket er i strid med lokalplanens § 7.3. Kommunen henviste til Håndbog for Bygningsmyndigheder, som angiver, at den samlede længde af kviste i en tagflade ikke må overstige halvdelen af tagfladens længde. Med en ansøgt kvistlængde på 10,1 meter ud af en tagfladelængde på ca. 16,3 meter, ville kvisten udgøre ca. 62 % af tagfladens længde.

Klagerens synspunkter

Ejeren af ejendommen klagede over afgørelsen og anførte, at bygningen fortsat burde betragtes som en bygning i 1 etage med udnyttet tagetage. Klageren argumenterede for, at vurderingen af etageantal ikke udelukkende kan reduceres til forholdet mellem kvist- og taglængde. Klageren fremhævede desuden, at gulvarealet på 1. salen og i stueetagen var inden for rammerne af en almindelig udnyttet tagetage, og at kvistens placering ind mod egen have ikke ville bidrage til, at huset i kvarteret syner af en bygning i 2 etager. Planklagenævnet har forstået klagen som en påstand om, at den ansøgte kvist er umiddelbart tilladt efter lokalplanen, jf. Planlovens § 18.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Fredensborg Kommunes afslag på dispensation fra lokalplan nr. H107.

Planklagenævnets kompetence

Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Dette omfatter spørgsmål om lovlighed, gyldighed, fortolkning af lovbestemmelser og overholdelse af forvaltningsretlige principper. Nævnet har dog ikke kompetence til at behandle spørgsmål om afgørelsens hensigtsmæssighed, herunder arkitektoniske eller funktionelle forhold.

Planklagenævnets vurdering af etagebegrebet

Lokalplanen fastsætter i § 7.3, at bebyggelsen højst må opføres i 1 etage med udnyttet tagetage. Da lokalplanen ikke definerer begrebet "etage", har Planklagenævnet lagt vægt på planretlig praksis, hvor bygningens fremtræden for naboer og forbipasserende er afgørende. Faktorer som kvistens størrelse i forhold til tagfladen, tagkonstruktionens højde og udformning, samt omfanget af vindues- og dørpartier indgår i vurderingen.

Planklagenævnet fandt på baggrund af det fremlagte tegnings- og billedmateriale, at bygningen med den ansøgte kvist ville fremstå som en bygning med mere end 1 etage med tagetage. Nævnet lagde vægt på, at kvistens samlede længde på den sydvestlige side af bygningen er større end halvdelen af tagfladens længde. Desuden blev det tillagt betydning, at kvisten ville være synlig fra naboejendomme mod sydøst og nordvest, uanset dens placering ind mod klagerens egen grund.

Planklagenævnets konklusion

Planklagenævnet konkluderede, at bygningens etageantal med den ansøgte kvist er i strid med lokalplanens § 7.3 og derfor kræver dispensation, jf. Planlovens § 19. Selve kommunens afslag på dispensation er en skønsmæssig vurdering, som Planklagenævnet ikke kan efterprøve. På denne baggrund kunne Planklagenævnet ikke give medhold i klagen over Fredensborg Kommunes afgørelse af 8. marts 2022. Kommunens afgørelse står dermed ved magt.

Lignende afgørelser