Afvisning af klage over Esbjerg Kommunes afgørelse om afslag på ændring af anvendelse af garage til bolig
Dato
22. april 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afvisning af klage over Esbjerg Kommunes afgørelse efter byggeloven om afslag på
Esbjerg Kommune traf den 26. november 2021 afgørelse om afslag på en ansøgning om ændring af anvendelsen af en eksisterende garage til bolig på [A1], 6710 Esbjerg V. Ejendommens ejer klagede over denne afgørelse.
Kommunens begrundelse for afslag
Kommunen begrundede afslaget med en helhedsvurdering i henhold til § 187 i BR18. Det blev anført, at for at opretholde områdets karakter af fritliggende enfamiliehuse med åben-lav bebyggelse, er en afstand til skel på 2,5 meter en forudsætning for beboelse. Da den ansøgte ændring ville medføre en afstand til skel på 1,4 meter, vurderede kommunen, at dette ville medføre en uønsket fortætning af området og ændre dets karakter. Ejendommen er ikke omfattet af en lokalplan eller byplanvedtægt, men er alene reguleret af kommuneplanen.
Klagerens anbringender
Klageren anførte, at inddragelsen af den eksisterende garage til beboelse ikke ville have en negativ effekt på hverken bygningen eller området. Klageren mente desuden, at ændringen ikke ville stride imod eksisterende planer, og at der ikke ville opstå en uønsket fortætning af området.
Planklagenævnet har afvist at behandle klagen, da nævnet ikke har kompetence til at træffe afgørelse i sagen.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet kan alene behandle retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Det er en forudsætning for nævnets behandling, at kommunen har truffet en afgørelse efter planloven eller andre regler, som nævnet har kompetence over for.
Manglende kompetence i den konkrete sag
I den foreliggende sag har Esbjerg Kommune truffet afgørelse efter byggeloven om afslag på ændring af anvendelsen af garagen til bolig. Da ejendommen ikke er omfattet af en lokalplan eller byplanvedtægt, og kommunens afgørelse er truffet efter byggeloven og ikke planloven, finder Planklagenævnet, at det ikke har kompetence til at behandle klagen.
Videresendelse af klagen
I henhold til Forvaltningsloven § 7, stk. 2 skal en forvaltningsmyndighed videresende en henvendelse til rette myndighed, hvis den ikke vedrører dens eget sagsområde. Planklagenævnet har derfor videresendt klagen til Byggeklageenheden ved Nævnenes Hus, som er den rette klageinstans for afgørelser truffet efter byggelovgivningen. Det bemærkes, at videresendelsen ikke indebærer en stillingtagen til Byggeklageenhedens kompetence i de konkrete forhold.
Afsluttende bemærkninger
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr vil blive tilbagebetalt.
Lignende afgørelser