Planklagenævnets afgørelse om lovliggørelsespåbud af tagvindue i Lyngby-Taarbæk Kommune
Dato
30. maj 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Lyngby-Taarbæk Kommunes påbud om lovliggørelse af tagvindue
Lyngby-Taarbæk Kommune udstedte den 11. februar 2022 et påbud om lovliggørelse af et tagvindue med altanfunktion på ejendommen [A1], beliggende i Klampenborg. En af ejerne klagede over denne afgørelse til Planklagenævnet. Kommunen havde oprindeligt konstateret fire tagvinduer med altanfunktion, men reviderede senere sin vurdering til kun at omfatte ét tagvindue med altanfunktion, som de mente var i strid med lokalplanen.
Ejendommen og lokalplanen
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 233, Taarbæk, og ligger specifikt i delområde 4. Lokalplanens § 6.4.3 fastsætter regler for bebyggelsens omfang og placering i dette område. Bestemmelsen angiver, at en 3. etage kan indrettes i eksisterende lovlig bebyggelse, hvis etagen er umiddelbart udnyttelig. Det er dog et krav, at indretningen ikke må medføre etablering af kviste, hævning af taget eller ændring af tagets udformning.
Kommunens påbud
Kommunen henviste i sit påbud til lokalplanens § 6.4.3 og vurderede, at tagvinduet med altanfunktion ændrede tagets udformning og udvidede etagearealet. Påbuddet krævede fysisk lovliggørelse, enten ved reetablering af forholdene eller ved udskiftning til flade ovenlysvinduer, der udelukkende kunne åbnes som vinduer.
Planklagenævnets kompetence og sagens omfang
Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål vedrørende kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette inkluderer spørgsmål om lovligheden af afgørelser og kommunens tilsynspligt, herunder påbud om lovliggørelse af ulovlige forhold, jf. Planloven § 51, stk. 3. I denne sag har nævnet udelukkende behandlet spørgsmålet om kommunens hjemmel til at give påbuddet vedrørende det ene tagvindue med altanfunktion, da kommunen selv frafaldt påbuddet for de øvrige tre vinduer. De øvrige klagepunkter er ikke behandlet af nævnet.
Planklagenævnet har vurderet, at Lyngby-Taarbæk Kommune ikke havde hjemmel til at give påbud om lovliggørelse af tagvinduet med altanfunktion.
Vurdering af lokalplanens overholdelse
Nævnet har fastslået, at bestemmelserne i en lokalplan er bindende for borgerne, jf. Planloven § 18. Dette betyder, at forhold, der er i overensstemmelse med lokalplanen, er umiddelbart tilladte. Kommunen havde baseret sit påbud på en fortolkning af lokalplanens § 6.4.3, som forbyder ændring af tagets udformning, etablering af kviste eller hævning af taget ved indretning af en 3. etage.
Planklagenævnet fandt, at tagvinduet med altanfunktion, som etableres i tagfladen som et almindeligt ovenlysvindue og kun fremstår som en altan, når det er åbent, ikke medfører en ændring af tagets udformning. Der var heller ikke tale om etablering af en kvist eller en hævning af taget. På denne baggrund konkluderede nævnet, at tagvinduet med altanfunktion er i overensstemmelse med lokalplanens § 6.4.3 og derfor ikke kræver dispensation efter Planloven § 19.
Afgørelse og konsekvenser
Da forholdet ikke var i strid med lokalplanen, havde kommunen ikke hjemmel til at give påbuddet om fysisk lovliggørelse. Planklagenævnet ophæver derfor Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelse af 11. februar 2022. Dette betyder, at kommunens påbud ikke længere er gældende. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr vil blive tilbagebetalt.
Lignende afgørelser