Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Aalborg Kommunes afgørelse af 18. februar 2022, hvor der blev meddelt miljøtilladelse til udvidelse og ændring af et husdyrbrug. Tilladelsen omfattede en udvidelse af produktionsarealet, opførelse af en ny stald, en gyllebeholder, fire fodersiloer og andre anlæg.

Klagepunkter

En række omboende klagede over afgørelsen med bekymringer vedrørende:

  • Trafikgener: En forventet stigning i tung trafik på en smal grusvej, hvilket ville medføre støj, vibrationer og ødelæggelse af vejen. Klagerne ønskede vilkår om, at transporter kun måtte ske i dagtimerne på hverdage og via en alternativ rute.
  • Miljø- og geneforhold: Lugtgener, potentielle støj- og støvgener fra nye siloer samt negativ påvirkning af nærliggende natur og bilag IV-arter grundet øget ammoniakdeposition.
  • Manglende overholdelse af afstandskrav: Projektet indebar, at en ny stald skulle opføres direkte på en privat fællesvej, hvilket ikke overholder afstandskravet på 15 meter. Desuden blev afstandskravet på 30 meter til naboskel heller ikke overholdt.

Kommunens afgørelse og bemærkninger

Aalborg Kommune meddelte tilladelse efter Husdyrbrugloven § 16 b, stk. 1. Kommunen dispenserede fra afstandskravet til den private fællesvej med den begrundelse, at ansøgeren havde til hensigt at søge om at få ændret vejens status til en privat vej. Kommunen forholdt sig ikke til overskridelsen af afstandskravet til naboskel. I forhold til trafikgener bemærkede kommunen, at man ikke kan regulere færdsel på offentlige veje, men havde stillet vilkår om, at intern transport "fortrinsvis" skulle benytte en bestemt rute.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Aalborg Kommunes afgørelse af 18. februar 2022 og hjemviser sagen til fornyet behandling. Nævnet begrænsede sin prøvelse til spørgsmålet om overholdelse af afstandskrav.

Ulovlig dispensation fra afstandskrav til privat fællesvej

Nævnet fandt, at kommunens dispensation fra afstandskravet på 15 meter til privat fællesvej, jf. Husdyrbrugloven § 8, stk. 1, nr. 4, var ulovlig. En dispensation efter Husdyrbrugloven § 9, stk. 3 kan kun gives, hvis det ikke er muligt at finde en egnet placering, der overholder kravene. Kommunens begrundelse, som baserede sig på en fremtidig og usikker ændring af vejens status, var ikke et gyldigt grundlag for dispensation. Da vejen fortsat havde status som privat fællesvej, var betingelserne for dispensation ikke opfyldt.

Manglende stillingtagen til afstandskrav til naboskel

Den planlagte udvidelse overholdt heller ikke afstandskravet på 30 meter til naboskel, jf. Husdyrbrugloven § 8, stk. 1, nr. 7. Aalborg Kommune havde ikke forholdt sig til denne overskridelse eller meddelt dispensation herfra i sin afgørelse. Dette udgør en væsentlig retlig mangel.

Nævnets øvrige bemærkninger

Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at kommunens vilkår om transportruter var formuleret med ordet "fortrinsvis", hvilket gør vilkåret uforpligtende og svært at håndhæve. Ved den fornyede behandling skal kommunen vurdere, om der er behov for et præcist og håndhæveligt vilkår om transport. Kommunen skal sikre, at alle afstandskrav er overholdt, eller at der foreligger en lovlig begrundelse for dispensation.

Grundet de væsentlige retlige mangler blev kommunens afgørelse ophævet, og sagen hjemvist.

Lignende afgørelser