Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage over byggetilladelse til skole med SFO og klubaktiviteter
Dato
15. marts 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Øvrige lovområder
Højdepunkt
Afvisning af klage over byggetilladelse til skole med SFO og klubaktiviteter i Furesø
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Furesø Kommunes byggetilladelse af 8. november 2021. Tilladelsen vedrørte opførelse af en skole med tilhørende SFO og klubaktiviteter på en ejendom i Farum.
En omboende klagede den 5. februar 2022 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte, at byggeansøgningen og byggetilladelsen ikke tog højde for de støjgener, som skolen, SFO'en og klubaktiviteterne ville medføre for de omkringboende. Det blev desuden fremført, at SFO og klubaktiviteter er omfattet af Miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 3, og at der ikke var foretaget korrekt partshøring i forbindelse med udstedelsen af byggetilladelsen.
Tidligere klagebehandling
Den påklagede afgørelse oplyste, at den kunne påklages til Byggeklageenheden ved Nævnenes Hus vedrørende retlige spørgsmål. Klageren havde tidligere indbragt sagen for Byggeklageenheden, som den 7. januar 2022 afviste at behandle den del af klagen, der vedrørte miljøbeskyttelsesloven. Dette skyldtes, at Byggeklageenheden kun behandler afgørelser omfattet af byggeloven, jf. Byggelovens § 23, stk. 1. Den resterende del af klagen blev også afvist, da klagerne ikke opfyldte betingelserne for at være klageberettigede.
Kommunens oplysninger
Furesø Kommune oplyste den 8. marts 2022, at SFO'en endnu ikke var bygget, og at der ikke var truffet afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven i sagen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Furesø Kommunes byggetilladelse. Nævnet er klagemyndighed for administrative afgørelser, i det omfang det er fastsat i den øvrige lovgivning, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 1. Nævnet afgør selv spørgsmål om egen kompetence, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 3.
Nævnets kompetence
Det er en forudsætning for Miljø- og Fødevareklagenævnets behandling af en klage, at der er truffet en afgørelse efter en relevant lovgivning, som kan påklages til nævnet. Ifølge Miljøbeskyttelseslovens § 91, stk. 1 kan kommunalbestyrelsens afgørelser og beslutninger efter loven eller regler fastsat med hjemmel i loven påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Nævnet fandt, at der ikke var truffet en afgørelse, som kunne påklages til nævnet. Dette skyldtes, at nævnet ikke er klagemyndighed for afgørelser vedrørende forhold omfattet af byggeloven, og der var ikke truffet afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven i sagen.
Støjgener og Miljøbeskyttelsesloven
Vedrørende klagerens anbringende om, at SFO og klubaktiviteter er omfattet af Miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 3, bemærkede nævnet, at tilsynsmyndigheden efter denne bestemmelse kan meddele påbud om afhjælpende foranstaltninger over for idrætsanlæg, fritidsklubber eller lignende fritidsaktiviteter, der medfører væsentlige støjulemper. Nævnet præciserede, at det er en forudsætning for at meddele påbud efter denne paragraf, at der er konstateret væsentlige støjulemper, og at bestemmelsen derfor ikke kan anvendes over for et anlæg eller en aktivitet, der endnu ikke er etableret eller påbegyndt.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Furesø Kommunes byggetilladelse af 8. november 2021. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser