Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om Næstved Kommunes kommuneplan 2021 - rammeområde 2.2.E1.1

Dato

25. marts 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Næstved Kommunes endelige vedtagelse af kommuneplan 2021

Næstved Kommune vedtog den 29. juni 2021 Kommuneplan 2021, hvilket førte til en klage fra en gruppe borgere uden for det berørte rammeområde. Klagen omhandlede, hvorvidt rammeområde 2.2.E1.1 i kommuneplanen var i overensstemmelse med Planlovens § 11 a, stk. 6-7 og 13 vedrørende udlæg af arealer til byzone.

Baggrund for Rammeområdet

Sagen vedrører rammeområde 2.2.E1.1, der er ca. 71,6 ha og ligger i det åbne land. Dette område var tidligere udlagt som rammeområde 2.2.E1 i kommuneplantillæg nr. 18 til Kommuneplan 2017-29, som blev vedtaget den 25. august 2020. Tillægget udlagde området til erhvervsformål, specifikt til værkstedsfaciliteter, og ændrede dets status fra landzone til byzone. Ved vedtagelsen af Kommuneplan 2021 blev kommuneplantillæg nr. 18 aflyst, men rammeområde 2.2.E1.1 blev videreført med stort set uændrede rammebestemmelser, herunder udlæg til byzone.

Kommunens Erhvervsrummelighedsvurdering

Kommuneplan 2021 angiver, at der er et stort udbud af erhvervsområder i kommunen, men at der kan være behov for yderligere arealer til virksomheder med stort arealforbrug, især dem der ikke kan indpasses nær boliger. Kommunen vurderede, at der i den 12-årige planperiode fra 2021-2032 kunne være brug for yderligere areal, især til tungere produktionsvirksomhed/industri, og udlagde derfor et yderligere erhvervsareal på 5 ha ved Ring Syd/Stenstrup Mose.

Planklagenævnets Tidligere Afgørelse

Planklagenævnet havde den 23. december 2021 truffet afgørelse i en relateret sag vedrørende lokalplan nr. 105 og kommuneplantillæg nr. 18. Nævnet konstaterede, at kommuneplantillæg nr. 18 var ugyldigt, da der ikke var foretaget en tilstrækkelig behovsopgørelse for udlæg af det 71,6 ha store areal til byzone, som krævet af bekendtgørelse om planlægning af byvækst. Selvom erhvervsministeren havde givet tilladelse til fravigelse af Planlovens § 11 a, stk. 8, var der ikke givet tilladelse til at fravige Planlovens § 11 a, stk. 7. Nævnet fremhævede, at en behovsopgørelse skal dokumentere, at der ikke sker unødvendigt udlæg af nye erhvervsområder, og at en redegørelse for den konkrete placering af et anlæg ikke er tilstrækkelig. Nævnet bemærkede desuden, at der heller ikke i forbindelse med vedtagelsen af Kommuneplan 2021 var foretaget en behovsopgørelse, der opfyldte kravene.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Næstved Kommunes vedtagelse af Kommuneplan 2021, specifikt vedrørende rammeområde 2.2.E1.1.

Planklagenævnets Kompetence

Planklagenævnet har kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Dette omfatter spørgsmål om lovlighed og gyldighed af trufne afgørelser.

Udlæg af Arealer til Byzone

Klagen anførte, at kommuneplanramme 2.2.E1.1 indeholdt udlæg til industri uden en tilstrækkelig behovs- og rummelighedsopgørelse. Kommunen oplyste, at de havde igangsat en ny planproces efter Planlovens § 11 a, stk. 7, der opfylder kravene i bekendtgørelse om planlægning af byvækst.

Generelt skal kommuneplanen indeholde retningslinjer for udlægning af arealer til byzone, jf. Planlovens § 11 a, stk. 1. En kommune kan udlægge nye arealer til byzone for at dække et forventet behov i en 12-års periode, jf. Planlovens § 11 a, stk. 7. Dette forudsætter en redegørelse i overensstemmelse med metoden i bilag 1 til bekendtgørelse om planlægning af byvækst, som skal offentliggøres som en del af kommuneplanen. Hvis den eksisterende rummelighed er tilstrækkelig, men ikke indeholder alle ønskede arealer, kan kommunen omfordele arealer efter Planlovens § 11 a, stk. 6, så den samlede rummelighed ikke øges væsentligt. Nye byzonearealer skal placeres i direkte tilknytning til eksisterende bymæssig bebyggelse, jf. Planlovens § 11 a, stk. 8 (indefra og ud-princippet).

Planklagenævnets Vurdering og Afgørelse

Planklagenævnet fastholdt sin tidligere vurdering fra afgørelsen af 23. december 2021. Nævnet fandt, at den behovsopgørelse for erhvervsområder, der var udarbejdet i forbindelse med Kommuneplan 2021, ikke opfyldte kravene i bekendtgørelse om planlægning af byvækst og vejledningen om byvækst. Dette skyldtes, at behovsopgørelsen hverken indeholdt en opgørelse af det samlede forventede arealbehov for de kommende 12 år eller en opgørelse af rummeligheden inden for kommunen.

På baggrund af den mangelfulde behovsopgørelse ophæver Planklagenævnet rammeområde 2.2.E1.1 i Kommuneplan 2021. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Klagegebyret tilbagebetales.

Lignende afgørelser