Ophævelse og hjemvisning af dispensation i sag om passage gennem dige på grund af myndighedsinhabilitet
Dato
26. maj 2025
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Museumsloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning af dispensation i sag om passage gennem dige i Stevns Kommune
Lovreferencer
Stevns Kommune meddelte den 12. januar 2022 dispensation til passage gennem et beskyttet dige (BD.089.505). Dispensationen var nødvendig for at etablere og vedligeholde Stevns Klint Trampesti, som er en del af en større fredning af Stevns Klint. Ansøgningen blev indgivet af kommunens Materielgård og behandlet af kommunens afdeling for Natur og Miljø.
Klagernes hovedpunkter
En lodsejerforening og en grundejer påklagede afgørelsen med henvisning til flere forhold:
- Myndighedsinhabilitet: Klagerne anførte, at kommunen var inhabil, da den meddelte dispensation til sig selv.
- Manglende begrundelse: Det fremgik ikke, hvorfor der forelå et "særligt tilfælde", som Museumsloven § 29 j, stk. 2 kræver for dispensation.
- Ændring af projektets omfang: Kommunen havde i ansøgningen angivet en passagebredde på 1-1,5 meter, men dispensationen tillod et gennembrud på op til 3 meter.
- Naturhensyn: Klagerne udtrykte bekymring for digets funktion som levested og spredningskorridor for dyreliv.
Kommunens sagsbehandling
Stevns Kommune anførte, at det er almindelig praksis, at en kommune både er projektejer og myndighed. For at sikre habilitet havde kommunen hyret eksterne konsulenter til at foretage naturvurderinger og udarbejde et udkast til afgørelsen. Det blev dog senere oplyst, at både den ansøgende afdeling (Materielgården) og den afgørende afdeling (Natur og Miljø) hører under samme center og centerchef. Kommunen ændrede desuden selv den tilladte bredde i den endelige afgørelse efter at have modtaget udkastet fra konsulenten.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Stevns Kommunes afgørelse og hjemviser sagen til fornyet behandling. Nævnet fandt, at afgørelsen lider af en væsentlig retlig mangel på grund af myndighedsinhabilitet.
Vurdering af myndighedsinhabilitet
Nævnet lagde vægt på, at Stevns Kommune var både ansøger og myndighed i sagen, jf. princippet i Forvaltningslovens § 3, stk. 1. Kommunen havde ikke truffet tilstrækkelige forholdsregler for at afbøde den interessekonflikt, der opstod, da både ansøger (Materielgården) og sagsbehandler (Natur og Miljø) er organiseret under samme centerchef.
Nævnet fandt det afgørende, at kommunen uden yderligere begrundelse ændrede den tilladte passagebredde fra de 1,5 meter, som var ansøgt og foreslået af en ekstern konsulent, til 3 meter i den endelige afgørelse. Denne ændring var til fordel for kommunen som projektejer. Da kommunen ikke i tilstrækkelig grad havde adresseret spørgsmålet om inhabilitet og begrundet sine ændringer, kunne det ikke udelukkes, at inhabiliteten havde påvirket afgørelsens resultat.
Bemærkninger til den fornyede behandling
Ved den fornyede behandling skal Stevns Kommune vurdere projektets overensstemmelse med habitatdirektivets beskyttelsesregler for bilag IV-arter, jf. Bekendtgørelse om beskyttede sten- og jorddiger og lignende § 7. Kommunen skal desuden foretage en konkret vurdering af den nødvendige bredde for passagen og inddrage proportionalitetsprincippet, så det mindst indgribende middel anvendes.
Lignende afgørelser