Planklagenævnets afgørelse om afslag på dispensation til anvendelsesændring i Birkerød
Dato
24. marts 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Rudersdal Kommunes afslag på dispensation fra lokalplan til
Rudersdal Kommune afslog den 12. april 2019 en ansøgning om dispensation fra lokalplan nr. 92, Birkerød bymidte – centerområdet, vedrørende en anvendelsesændring fra erhverv til bolig på ejendommen [A1]. Afslaget skyldtes, at den ansøgte anvendelsesændring var i strid med lokalplanens § 5.6 om parkeringsnormer, som kræver 1 parkeringsplads pr. bolig ved væsentlige anvendelsesændringer. Kommunen begrundede afslaget med et ønske om at sikre tilstrækkelig parkeringskapacitet i området og henviste til en generelt restriktiv praksis for dispensationer.
Klageren indbragte sagen for Planklagenævnet med flere anbringender.
Klagerens anbringender
Klageren gjorde gældende, at kommunen havde handlet i strid med:
- Lighedsgrundsætningen: Klageren henviste til en tidligere byggetilladelse fra 2018 for en nærliggende ejendom (A2), hvor der blev givet tilladelse til konvertering fra erhverv til bolig uden krav om parkering.
- Berettigede forventninger: Klageren mente at have haft en berettiget forventning om dispensation, da kommunen i en e-mail af 11. juli 2017 havde givet en principgodkendelse til en samlet plan for området (A3), hvilket skabte forventning om ensartet sagsbehandling.
- Officialprincippet: Klageren anførte, at kommunen burde have opfordret til en konkret begrundet dispensationsansøgning og undersøgt den nuværende parkeringskapacitet i området, da de faktiske parkeringsforhold havde ændret sig siden lokalplanens vedtagelse i 2005.
Planklagenævnets kompetence og grundlag
Planklagenævnet er kompetent til at behandle retlige spørgsmål i kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Lokalplanbestemmelser er bindende for borgerne, jf. Planloven § 18, og dispositioner, der ikke er i overensstemmelse med lokalplanen, kræver dispensation efter Planloven § 19.
Planklagenævnet vurderede klagerens anbringender og traf følgende afgørelse:
Vurdering af lighedsgrundsætningen
Planklagenævnet fandt ikke, at kommunens afslag var udtryk for usaglig forskelsbehandling. Nævnet lagde vægt på, at en kommune ikke er afskåret fra at administrere i overensstemmelse med sin praksis, selvom den ved en fejl tidligere har givet en tilladelse i strid hermed. Den tidligere tilladelse til A2 blev anset for et enkeltstående tilfælde, som klageren ikke kunne støtte ret på.
Vurdering af berettigede forventninger
Nævnet vurderede, at kommunens e-mail af 11. juli 2017 ikke udgjorde et bindende forhåndstilsagn. Dette skyldtes, at kommunen på daværende tidspunkt ikke havde taget konkret stilling til forholdet på et fuldt oplyst grundlag, da der ikke forelå en ansøgning om anvendelsesændring for klagerens ejendom.
Vurdering af officialprincippet
Planklagenævnet fandt, at Rudersdal Kommune havde handlet i strid med officialprincippet. Kommunen havde i sit afslag lagt vægt på, at klageren ikke havde fremsendt en begrundet dispensationsansøgning, og at der ikke var væsentlige begrundelser for at meddele dispensation. Nævnet bemærkede, at kommunen ikke havde oplyst klageren om muligheden for at ansøge om dispensation fra lokalplanens § 5.6 forud for afslaget. Da det ikke kunne udelukkes, at kommunen ville være nået frem til et andet resultat, hvis der forelå en begrundet ansøgning, fandt nævnet, at kommunen ikke havde fremskaffet de nødvendige oplysninger eller sikret klagerens medvirken til sagens oplysning.
Afgørelse
Planklagenævnet vurderede, at kommunens manglende overholdelse af officialprincippet udgjorde en væsentlig retlig mangel, som gjorde afgørelsen ugyldig.
På baggrund heraf ophævede Planklagenævnet Rudersdal Kommunes afgørelse af 12. april 2019 og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser