Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten stadfæster afgørelse om fuld registreringsafgift grundet manglende sammenfald mellem leasing- og afgiftsperiode

Dato

10. december 2024

Hoved Emner

Registreringsafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Flexleasing, Forholdsmæssig registreringsafgift, Fristoverskridelse, Tilbagekaldelse af afgørelse, Forvaltningsretlige principper, Leasingaftale

Sagen omhandler Motorstyrelsens opkrævning af fuld registreringsafgift for et flexleasingkøretøj, en Ferrari, som tilhører selskabet [finans1]. Baggrunden for opkrævningen var, at køretøjet ikke blev afmeldt rettidigt efter udløbet af den forholdsmæssige afgiftsperiode, og Motorstyrelsen mente, at dette skyldtes leasinggivers forhold.

Faktiske omstændigheder

Selskabet driver virksomhed med leasing af køretøjer. Den 16. juli 2020 foretog Motorstyrelsen og politiet kontrol af køretøjet. Af leasingkontrakten af 17. april 2020 fremgik følgende perioder:

Periode typeStartdatoSlutdato
Leasingperiode1. maj 202031. august 2020
Afgiftsperiode17. april 202016. august 2020

Selskabet havde tilladelse til at selvangive forholdsmæssig registreringsafgift. Køretøjet blev registreret og tildelt nummerplader den 17. april 2020. Motorstyrelsen orienterede selskabet den 26. august 2020 om, at leasingaftalen var udløbet, og at nummerpladerne ikke var afmeldt. Selskabet kontaktede herefter mellemhandleren den 27. august 2020. Den 28. august 2020 oprettede selskabet en ny leasingkontrakt, og køretøjet blev omregistreret. Motorstyrelsen opkrævede den 29. august 2020 en forholdsmæssig registreringsafgift på 14.697 kr. for den forsinkede afmelding. Køretøjet blev endeligt afmeldt den 27. september 2020.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen traf den 17. december 2021 afgørelse om opkrævning af fuld registreringsafgift på 2.421.413 kr. Motorstyrelsen begrundede dette med, at køretøjet ikke blev afmeldt rettidigt, og at dette skyldtes leasinggivers forhold, jf. Registreringsafgiftsloven § 3 b, stk. 10. De anførte, at leasingkontrakten med den anmeldte afgiftsperiode var i strid med Registreringsafgiftsloven § 3 b, stk. 2, da leasingtager fortsat havde rådighed over køretøjet efter afgiftsperiodens udløb. Motorstyrelsen mente, at selskabet som leasinggiver bar ansvaret for den korrekte afmelding og fristoverskridelsen, da de havde fastsat perioderne i kontrakten og ikke foretog aktive handlinger for afmelding ved afgiftsperiodens udløb. Motorstyrelsen fastholdt, at køretøjet overgik til fuld afgift den 16. august 2020, da fristoverskridelsen kunne tilregnes leasinggivers forhold. De forklarede, at den tidligere opkrævning af forholdsmæssig afgift var en automatiseret afgørelse, der hvilede på en forudsætning om, at forsinkelsen skyldtes leasingtager, hvilket ikke var tilfældet her. Motorstyrelsen mente at kunne tilbagekalde den automatiserede afgørelse og ændre den i bebyrdende retning, da selskabet som erhvervsdrivende burde vide, at den automatiske afgørelse hvilede på et urigtigt grundlag.

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant nedlagde påstand om, at kravet skulle nedsættes til 0 kr., subsidiært med 14.697 kr. Selskabet anførte, at den forskellige angivelse af leasing- og afgiftsperiode var en åbenlys fejl, og at den kontraktfastsatte leasingperiode løb til 31. august 2020, for hvilken der var betalt afgift. De henviste til, at en berigtigelse af fejlen før 16. august 2020 ville have været mulig uden fuld afgift, og at det ikke burde stille selskabet ringere, at fejlen først blev konstateret senere. Selskabet gjorde gældende, at Motorstyrelsens efteropkrævning af 14.697 kr. var en begunstigende forvaltningsakt, som ikke uden videre kunne tilbagekaldes til skade for selskabet. De fremhævede, at Motorstyrelsen havde forsømt sin undersøgelsespligt ved den oprindelige afgørelse, og at risikoen for mangelfuld sagsoplysning påhvilede Motorstyrelsen. Selskabet bestred, at de burde have vidst, at den automatiserede afgørelse hvilede på et urigtigt grundlag, og at de reagerede, så snart de fik kendskab til fristoverskridelsen. De argumenterede, at der ikke var grundlag for fuld afgift, da fristoverskridelsen kunne henføres til leasingtagers forhold, og at der var berigtiget korrekt forholdsmæssig afgift.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede Motorstyrelsens afgørelse for så vidt angår pligten til at betale fuld registreringsafgift af køretøjet. Køretøjsvurderingen og beregningen af registreringsafgiften blev dog hjemvist til fornyet behandling ved Motorstyrelsen.

Landsskatteretten bemærkede indledningsvis, at reglerne om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift udgør en undtagelse til hovedreglen om fuld afgift og derfor skal fortolkes indskrænkende.

Flertallets begrundelse (to retsmedlemmer, herunder retsformanden)

Flertallet fandt, at Registreringsafgiftsloven § 3 b forudsætter en tidsmæssig sammenhæng mellem leasingperioden og afgiftsperioden. Selvom afgiftsperioden kan være op til en måned længere end leasingperioden for at håndtere forsinkelser, indebærer dette modsætningsvist, at leasingperioden ikke kan være længere end afgiftsperioden. I den konkrete sag var leasingperioden og afgiftsperioden af samme længde, men afgiftsperioden startede tidligere end leasingperioden (17. april 2020 vs. 1. maj 2020). Denne konstruktion blev anset for at være i strid med betingelserne i Registreringsafgiftsloven § 3 b. Derfor var det ikke muligt for selskabet at anvende reglerne om forholdsmæssig registreringsafgift ved registreringen af køretøjet. Følgelig indtrådte registreringsafgiftspligten allerede ved køretøjets registrering den 17. april 2020, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1, hvilket medfører pligt til at betale fuld registreringsafgift.

Mindretallets begrundelse (et retsmedlem)

Mindretallet lagde vægt på Registreringsafgiftsloven § 3 b, stk. 10, som kræver, at nummerplader afleveres og køretøjet afmeldes ved afgiftsperiodens udløb. Det er en betingelse for fortsat betaling af forholdsmæssig afgift, at leasinggiver på grund af leasingtagers forhold ikke kan skaffe sig fysisk rådighed over nummerpladerne. Da selskabet først 11 dage efter fristen kontaktede mellemhandleren for at få afklaring, fandt mindretallet, at selskabet ikke havde godtgjort, at det var på grund af leasingtagers forhold, at de ikke kunne skaffe sig fysisk rådighed over nummerpladerne. Derfor kunne reglerne om fortsat forholdsmæssig afgift ikke anvendes, og køretøjet skulle fuldt ud afgiftsberigtiges, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1.

Tilbagekaldelse af tidligere afgørelse

Landsskatteretten fandt, at Motorstyrelsen som udgangspunkt kan foretage en vurdering og ændring af afgiftstilsvaret inden for de gældende fristregler i Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1. Dette gælder helt frem til fristernes udløb, uanset om der tidligere er foretaget en ændring af afgiftstilsvaret. Selskabet havde derfor ikke opnået en retsbeskyttet forventning om ikke at kunne blive pålagt en yderligere efteropkrævning som følge af den tidligere afgørelse af 29. august 2020. Motorstyrelsen var således ikke afskåret fra at opkræve fuld registreringsafgift, og genoptagelsesfristen på tre år var overholdt.

Resultat

Landsskatteretten stadfæstede Motorstyrelsens afgørelse om pligten til at betale fuld registreringsafgift. Da flertallet fandt, at afgiftspligten indtrådte den 17. april 2020, blev køretøjsvurderingen og beregningen af registreringsafgiften hjemvist til Motorstyrelsen for at blive beregnet ud fra køretøjets værdi på denne dato. Allerede betalt forholdsmæssig registreringsafgift for perioden efter den 17. april 2020 skal fradrages.

Lignende afgørelser