Command Palette

Search for a command to run...

Pensions- og sundhedsbidrag af sygeferiegodtgørelse i frisøroverenskomsten

Sagsnr

Sag nr. FV2015.0018 og FV2015.0064 Poul Sørensen

Dato

22. december 2015

Dokument

Beskrivelse

Serviceforbundet mod DOFK.

Resume

Fortolkning af frisøroverenskomsten (om der skal betales pensions- og sundhedsbidrag af den sygeferiegodtgørelse, der udbetales under sygdom).

Denne faglige voldgiftssag omhandlede en fortolkningstvist mellem Serviceforbundet (klager) og DOFK (indklagede) vedrørende Frisør- og Kosmetikeroverenskomsten. Kernespørgsmålet var, om der i henhold til overenskomstens § 18, stk. 1, og § 32 skulle betales henholdsvis pensionsbidrag og sundhedsbidrag af den sygeferiegodtgørelse mv., der ifølge § 19, stk. 2, udbetales under sygdom.

Sagen udsprang af en tidligere sag anlagt ved Arbejdsretten (AR2014.0584), som i enighed blev udsat for at afholde denne faglige voldgift. De centrale overenskomstbestemmelser var § 18 om pension, § 19 om feriebestemmelser (især stk. 2 om sygeferiegodtgørelse) og § 32 om sundhedsordningen. Bestemmelserne om pensionsberegningsgrundlaget (§ 18, stk. 1, 2. afsnit) og sygeferiegodtgørelse (§ 19, stk. 2) blev indsat i overenskomsten i 2007, mens sundhedsordningen (§ 32) blev indført i 2012.

Parternes Argumenter

  • Klager (Serviceforbundet) argumenterede:

    • Ydelserne under § 19, stk. 2, er at betragte som egentlige vederlagskrav på linje med almindelig feriegodtgørelse og bør derfor indgå i den pensionsberettigede lønindkomst specificeret i § 18, stk. 1. En tidligere sag fra 2009 støttede denne opfattelse.
    • Medarbejdernes eget pensionsbidrag kunne trækkes i den udbetalte søgnehelligdagsgodtgørelse.
    • Arbejdsgiverbidraget til sundhedsordningen (§ 32) er et personligt løngode, der skal betales under sygdom, uanset om der udbetales sygeløn eller sygeferiegodtgørelse.
    • Efterbetalingskravet skulle omfatte medarbejdernes pensionsbidrag i overensstemmelse med fagretlig praksis.
  • Indklagede (DOFK) argumenterede:

    • Overenskomstens § 18 er udtømmende for, hvad der skal betales pensionsbidrag af. Ydelsen i § 19, stk. 2, er en særlig overenskomstmæssig ydelse baseret på en fiktiv lønindkomst og kan ikke sidestilles med de pensionsberettigede lønandele i § 18, stk. 1. Der er ikke tale om en lønudbetaling, hvorfra medarbejderens bidrag kan trækkes.
    • Sagen fra 2009 var en konkret løsning uden præjudiciel virkning for den aktuelle fortolkningstvist.
    • Arbejdsgiverbidraget til sundhedsordningen (§ 32) var oprindeligt et ørebeløb pr. præsteret arbejdstime, og omregningen til en procentsats var en rent teknisk opkrævningsmæssig løsning. Hvis det stadig var et ørebeløb, ville der ikke være grundlag for sagen, hvilket indikerer, at det er knyttet til præsterede timer.
    • Efterbetalingskravet burde ikke omfatte medarbejdernes pensionsbidrag, da der var tale om en uklar overenskomstbestemmelse, som parterne i enighed ønskede afklaret.

Opmandens Begrundelse og Afgørelse

Opmanden fandt, at en umiddelbar sproglig forståelse af overenskomstens § 18, stk. 1, 2. afsnit, og § 19, stk. 2, klart førte til, at der skulle indbetales pensionsbidrag af ferie- og søgnehelligdagsgodtgørelsen (S/H-godtgørelsen) efter § 19, stk. 2. Hverken det forhold, at godtgørelsen beregnes af lønnen i de sidste 16 uger/4 måneder før sygdommens indtræden, eller indklagedes øvrige argumenter gav grundlag for en anden fortolkning end den, overenskomstbestemmelsernes sproglige affattelse tilsagde.

For så vidt angår sundhedsbidraget, som blev indført i 2012, bemærkede opmanden, at selvom det oprindeligt var aftalt som et fast beløb pr. præsteret arbejdstime (6,5 øre), blev det omregnet til en procentsats (0,04 %, senere 0,1 %) af den pensionsgivende løn, jf. § 18, stk. 1, 3. afsnit, på grund af PensionDanmarks administrative forhold og Dansk Arbejdsgiverforenings principielle holdning mod en direkte forhøjelse af pensionsbidraget. Dette betød, at beregningsgrundlaget for sundhedsbidraget var identisk med det for det almindelige pensionsbidrag. På baggrund af den vedtagne ordning for beregningen af arbejdsgivernes bidrag til sundhedsordningen og den forudgående afgørelse om pensionsbidrag af ydelserne i henhold til § 19, stk. 2, skulle klagers påstand om beregning af sundhedsbidraget også tages til følge.

Klagerens påstand blev herefter taget til følge i sin helhed.

Opmanden bemærkede, at spørgsmålet om efterbetalingskravet ikke blev afgjort, da det ikke var gentaget i klagerens endelige påstand for voldgiftsretten.

Afgørelse

  • Indklagede, DOFK, skal anerkende, at der skal beregnes 12,04 % i pensions- og sundhedsbidrag af ferie-, søgnehelligdags- og feriefridagsgodtgørelse, som udbetales under sygdom.
  • Hver part bærer egne omkostninger og skal efter regning betale halvdelen af opmandens honorar mv.

Lignende afgørelser