Command Palette

Search for a command to run...

Omfattes studentermedhjælpere på Medicinsk Museion af SUL/FADL-overenskomsten?

Sagsnr

Sag nr. FV2013.0011 Lene Pagter Kristensen

Dato

29. august 2013

Dokument

Beskrivelse

Foreningen af Dansk Lægestuderende mod Moderniseringsstyrelsen for Københavns Universitet

Resume

Fortolkning af og afgørelse i henhold til parternes overenskomstgrundlag (om studentermedhjælpere på Medicinsk Museiom er omfattet af bestemmelsen om præparatfremstillere)

Sagen omhandlede en tvist mellem Foreningen af Danske Lægestuderende (FADL) og Moderniseringsstyrelsen for Københavns Universitet om, hvorvidt studerende ansat som studentermedhjælpere på Medicinsk Museion er omfattet af § 1, stk. 5, i overenskomsten for studenterundervisere ved universiteter mv. (SUL/FADL-overenskomsten). Historisk set var disse studerende aflønnet efter HK-overenskomsten, men FADL gjorde gældende, at de burde være omfattet af SUL/FADL-overenskomsten.

Baggrund for Tvisten

Tvisten udsprang af en uenighed om fortolkningen af § 1, stk. 5, i SUL/FADL-overenskomsten, som definerer "studentermedhjælp". Denne bestemmelse blev indført i 2005 som en udvidelse af en tidligere bestemmelse om "tekniske assistenter" (den såkaldte "Panumordning"), der oprindeligt kun omfattede vagter på studiesale ved de lægevidenskabelige fakulteter. FADL mente, at udvidelsen i 2005, som inkluderede "praktiske opgaver på studiesale, IT-rum, biblioteker mv., at holde opsyn med samlinger mv. eller at vedligeholde materiel, prøver mv. til brug i undervisning og forskning mv.", dækkede arbejdet på Medicinsk Museion. En tidligere faglig voldgift i 2011 havde allerede fastslået, at bestemmelsen ikke kræver studierelevans for arbejdet, men udelukker rent manuelle funktioner som garderobepasning eller rengøring.

Parternes Argumentation

  • FADL (Klager) argumenterede for, at studentermedhjælperne på Medicinsk Museion er ansat på en forskningsrelateret institution under Københavns Universitet og varetager praktiske opgaver, der falder inden for ordlyden af § 1, stk. 5. De fremhævede, at bestemmelsen er bredt formuleret med brug af "mv." fire gange, hvilket indikerer en bevidst udvidelse af dækningsområdet. FADL mente, at museer er sammenlignelige med biblioteker og dækket af "samlinger" og "mv.", og at det under forhandlingerne i 2008 udtrykkeligt blev nævnt, at museer var omfattet. De bestred, at arbejdet skulle være rettet mod andre studerende, da dette ikke fremgår af teksten, i modsætning til § 1, stk. 4, om studenterstudievejledere.

  • Moderniseringsstyrelsen (Indklagede) påstod frifindelse og gjorde gældende, at SUL/FADL-overenskomsten geografisk kun omfatter organisatoriske enheder, der er rettet mod studerende. De mente, at "mv." i § 1, stk. 5, skal læses i denne sammenhæng og kun omfatter sammenlignelige interne lokaliteter som laboratorier. Da Medicinsk Museions museumsfacilitet primært er rettet mod offentligheden og ikke studerende, mente de, at den ikke var omfattet. Desuden argumenterede de for, at studentermedhjælpernes opgaver (omviserfunktion for offentligheden, kustode, kassefunktion og manuelt arbejde) naturligt henhører under HK-overenskomsten, og at udvidelsen i 2005 alene havde til formål at udbrede "Panummodellen" til andre studenterrettede områder.

Vidneudsagn og Bevisførelse

Der blev afgivet forklaringer af flere vidner:

  • Jennie Junghans og Inge M. Jessen (tidligere studentermedhjælpere på Museion) forklarede samstemmende om arbejdsopgaverne, der inkluderede omviser-, kustode- og kassevagt/brandvagtfunktioner, samt praktiske opgaver ved arrangementer. De fik materiale til forberedelse af rundvisninger og besvarede spørgsmål fra besøgende.
  • Torben Conrad (forhandlingsleder i FADL) forklarede, at initiativet til udvidelsen af bestemmelsen kom fra Personalestyrelsen, der ønskede at kunne aflønne flere studerende til en fornuftig løn. Han mente, at museer var omfattet, og at det blev nævnt under forhandlingerne i 2008.
  • Inge Friis Svendsen (kontorchef i Moderniseringsstyrelsen) forklarede, at der i 2008 kun blev drøftet en ændring af stillingsbetegnelsen, ikke det materielle indhold eller dækning af museer.
  • Mette Ring Rossing (specialkonsulent i Videnskabsministeriet i 2005) forklarede, at hun forstod overenskomsten til at omfatte arbejde udført af studerende for andre studerende, og at museer ikke var nævnt i parternes krav eller resultatpapiret. Forhandlingerne drejede sig om at overføre Panum-arbejdet til andre universitetsområder, rettet mod studerende.
  • Ion Meyer (leder af Medicinsk Museion) forklarede, at museet er en forskningsenhed med en formidlingsforpligtelse over for offentligheden, og at studentermedhjælperne ikke har opgaver i forbindelse med undervisning eller adgang til samlingerne. Han anså HK-overenskomsten for dækkende for deres opgaver.

Arbejdsrettens Afgørelse og Begrundelse

Arbejdsretten, repræsenteret ved opmanden, højesteretsdommer Lene Pagter Kristensen, afgjorde, at studentermedhjælperne ved Medicinsk Museion ikke er omfattet af § 1, stk. 5, i SUL/FADL-overenskomsten.

Begrundelsen for afgørelsen var følgende:

  • Overenskomsten for studenterundervisere mv. omfatter generelt stillinger, der er knyttet til aktiviteter rettet mod og/eller har betydning for studerende. Dette inkluderer undervisnings- og instruktionsopgaver, vejledningsopgaver, bistand ved undervisning og fremstilling/vedligeholdelse af præparater til studiesamlinger.
  • § 1, stk. 5, afløste en tidligere bestemmelse (den såkaldte "Panumordning"), som alene omfattede studerende ansat som vagter på studiesale ved de lægevidenskabelige fakulteter. Formålet med udvidelsen i § 1, stk. 5, var at udbrede "Panumordningen" til andre fakulteter for lignende funktioner, som også var rettet mod studerende.
  • Denne fortolkning støtter indklagedes standpunkt om, at § 1, stk. 5, geografisk retter sig mod organisatoriske enheder, der betjener studerende. Dette understøttes af de eksempler på lokaliteter og arbejdsopgaver, der er nævnt i bestemmelsen.
  • Selvom bestemmelsen potentielt kunne omfatte studentermedhjælp til brug i forskning, er dette ikke tilfældet i den foreliggende sag.
  • Da studentermedhjælperne ved Medicinsk Museion udelukkende udfører arbejde i relation til en museumsfacilitet, der alene retter sig mod offentligheden, er de ikke omfattet af overenskomstens § 1, stk. 5.

Indklagede, Moderniseringsstyrelsen for Københavns Universitet, blev derfor frifundet. Hver part bærer egne omkostninger ved sagens behandling og halvdelen af udgiften til opmanden.

Lignende afgørelser