Huslejenævnets afgørelse om fraflytningsopgørelse og godkendelse af istandsættelsesudgifter
Sagsnr
217-117117
Dato
24. februar 2025
Eksterne links
Læs hele sagenKommune
Helsingør
Medhold
SHARED
Besigtigelse
Afholdt
Sagen omhandlede en tvist vedrørende fraflytningsopgørelsen for et lejemål i Helsingør. Udlejer havde fremsat krav om betaling for istandsættelse og retablering af lejemålet efter lejers fraflytning. Huslejenævnets undersøgelse fastslog, at alle formelle krav vedrørende varsling, indkaldelse til flyttesyn og fremsendelse af fraflytningsrapport var overholdt. Den primære problemstilling for Huslejenævnet var at vurdere omfanget og rimeligheden af de af udlejer krævede udgifter til istandsættelse og øvrige omkostninger i forbindelse med fraflytningen.
Huslejenævnet traf afgørelse om, at udlejers krav om istandsættelsesudgifter delvist blev godkendt, hvilket resulterede i et delt medhold. Nævnet godkendte en samlet udgift på 105.096,64 kr. inkl. moms til istandsættelse og retablering samt øvrige udgifter på 5.654,25 kr. i henhold til flytteafregningen. Dette medførte et samlet godkendt beløb på 110.750,89 kr. Efter fradrag af lejers depositum på 33.000 kr. besluttede Huslejenævnet, at lejer skulle betale 77.750,89 kr. til udlejer.
Lignende afgørelser