Afgørelse om ophør af revalideringsydelse og afslag på fleksjob
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Ophør af revalideringsydelse, Jobplan, Begrundelse, Revalidering
Lovreferencer:
Sagen omhandler en borger, hvis revalideringsydelse blev standset af kommunen fra den 1. juli 2008. Samtidig fik borgeren afslag på fleksjob fra samme dato. Kommunen begrundede standsningen af revalideringsydelsen med, at der ikke længere forelå en realistisk jobplan, og at det ikke var muligt at udarbejde en på daværende tidspunkt. Afslaget på fleksjob blev begrundet med, at borgerens arbejdsevne ikke var tilstrækkeligt belyst.
Borgeren havde tidligere været i en virksomhedspraktik hos XX, som ophørte i februar 2007. Efterfølgende var der en lang periode på 1 år og 4 måneder uden yderligere virksomhedspraktik eller andre relevante tilbud. Borgeren klagede over kommunens afgørelse og anførte, at kommunen uberettiget havde tillagt borgerens fremtoning betydning og ikke havde ydet tilstrækkelig vejledning eller opfølgning. Beskæftigelsesankenævnet stadfæstede kommunens afgørelser, men kritiserede samtidig kommunen for den manglende opfølgning.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg stadfæstede kommunens afgørelse om, at borgeren ikke havde krav på fortsat revalideringsydelse fra 1. juli 2008 og heller ikke ret til fleksjob fra denne dato. Ankestyrelsen var dog uenig i nævnets begrundelse.
Begrundelse for revalideringsydelse
Ankestyrelsen vurderede, at borgeren ikke var berettiget til revalideringsydelse i en periode, hvor der gennem længere tid ikke var iværksat virksomhedspraktik som forudsat i jobplanen.
- Udbetaling af revalideringsydelse efter Aktivloven er betinget af, at revalideringen sker i overensstemmelse med en fastlagt jobplan, og at denne følges.
- En afbrydelse i revalideringsforløbet på 1 år og 4 måneder uden virksomhedspraktik overskred den praksis, der tillader kortvarige afbrydelser på op til cirka 6 måneder.
- Årsagen til, at jobplanen ikke blev fulgt, var uden betydning for retten til ydelsen. Ankestyrelsen fandt desuden ikke dokumentation for, at borgerens fremtoning var årsag til manglende praktik.
Ankestyrelsen kritiserede kommunen stærkt for ikke at have givet andre relevante tilbud eller foretaget opfølgning i perioden fra oktober 2007 til maj 2008. Kommunen havde heller ikke overholdt Retssikkerhedsloven § 7a, som kræver stillingtagen til yderligere foranstaltninger før en erhvervsrettet foranstaltning ophører. Den manglende opfølgning kunne dog ikke føre til genoptagelse af revalideringsydelsen, da dette ville stride mod lovens betingelser.
Begrundelse for fleksjob
Ankestyrelsen vurderede, at borgeren ikke var berettiget til fleksjob fra 1. juli 2008, da alle relevante tilbud og foranstaltninger for at fastholde borgeren i ordinær beskæftigelse endnu ikke var afprøvet. Borgeren kunne arbejde 4-5 timer dagligt i tidligere praktik, og yderligere afprøvning var nødvendig.
Kommunen blev pålagt at træffe afgørelse om iværksættelse af yderligere foranstaltninger, herunder afklaring eller arbejdsprøvning, samt opdatering af ressourceprofil og jobplan.
Lignende afgørelser