Energiklagenævnets afgørelse om afvikling af tjenestemandspensionsforpligtelser i bygasprisen
Dato
19. december 2006
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Afvikling af tjenestemandspensionsforpligtelser i bygasprisen
Sagen omhandler Københavns Energis (KE) afvikling af en tjenestemandspensionsforpligtelse på 239 mio. kr., som opstod ved udskillelsen af selskabet fra Københavns Kommune. Forpligtelsen vedrørte pension optjent før den 31. december 2004, som KE var forpligtet til at dække over for kommunen.
Energitilsynet traf den 29. august 2005 afgørelse om, at forpligtelsen kunne indregnes i bygasprisen over en 5-årig periode fra 2006 til 2010. Denne afgørelse blev truffet med henvisning til Varmeforsyningsloven § 20, stk. 1 og Varmeforsyningsloven § 21, stk. 4.
Københavns Energi påklagede afgørelsen til Energiklagenævnet den 26. september 2005. KE ønskede en væsentligt længere afviklingsperiode, gerne op til 20 år, da en 5-årig periode ville medføre en høj pris for bygas og frygt for uoprettelige kundetab. KE argumenterede for, at en forceret afskrivning ville reducere egenkapitalen betydeligt og potentielt føre til kundefrafald, da gaskunderne havde substitutionsmuligheder som elektricitet og fjernvarme. Dette ville også påvirke rentabiliteten af det planlagte Bygas2-projekt, som skulle omlægge produktionen til naturgas-luft og medføre betydelige driftsbesparelser fra 2009.
Energitilsynet fastholdt sin afgørelse og argumenterede for, at varmeforsyningsloven beskytter kunderne mod urimelige priser, men også tillader dækning af nødvendige omkostninger. Tilsynet mente, at en kort afviklingsperiode ville minimere rentebetalinger og øge sandsynligheden for Bygas2-projektets økonomiske succes. De afviste KEs sammenligning med elforsyningsvirksomheder og en tidligere sag om Svebølle-Viskinge Fjernvarmeselskab, da KE Bygas' økonomi var forventet at være god efter Bygas2-projektet.
Partsforhold og økonomisk grundlag
Under sagens behandling opstod der tvivl om, hvorvidt Energitilsynets afgørelse var rettet mod Københavns Energi som helhed eller mod det specifikke selskab KE Bygas ApS (senere A/S), som drev gasforsyningsvirksomheden. Energitilsynet havde ikke taget stilling til dette i sin afgørelse. Energiklagenævnet indhentede yderligere regnskabsmateriale for KE Bygas ApS/A/S, som viste afvigelser fra det talmateriale, Energitilsynet havde lagt til grund for sin oprindelige afgørelse.
Energiklagenævnet hjemviste Energitilsynets afgørelse af 29. august 2005 til fornyet behandling i Energitilsynet. Afgørelsen blev truffet i henhold til Varmeforsyningsloven § 26.
Begrundelse for hjemvisning
Nævnet fandt, at Energitilsynet som første instans skulle have mulighed for at klarlægge og vurdere sagen på ny baseret på følgende forhold:
- Partsforhold: Nævnet konstaterede, at KE Bygas A/S var den rette part i sagen om afvikling af tjenestemandspensionsforpligtelsen, men Energitilsynet havde ikke inddraget dette selskabs økonomiske forhold i sin oprindelige afgørelse.
- Økonomisk grundlag: Der var uoverensstemmelser mellem det talmateriale, Energitilsynet havde lagt til grund, og de nye regnskabsoplysninger fra KE Bygas A/S. Det var heller ikke muligt at vurdere den fremtidige prisudvikling på bygas, da det fremsendte langtidsbudget ikke specificerede de underliggende tariffer.
- Risiko for kundetab: Energitilsynet skulle nærmere vurdere risikoen for et eventuelt uopretteligt kundetab som følge af størrelsen af den procentvise årlige tarifforhøjelse, som valget af afskrivningsperiodens længde måtte medføre, samt konsekvenserne heraf.
Lignende afgørelser