Kommunens pligt til at oplyse om lønloft ved fleksjob og efterregulering af fleksløntilskud
Dato
20. december 2022
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Beskæftigelsesindsatsloven
Emner
Efterregulering, Tilbagebetaling, Fleksløntilskud, Sagsoplysning, Lønloft, Fuldtidsløn, Forældelse
Lovreferencer:
Ankestyrelsen har behandlet to sager principielt for at afklare kommunens ansvar for at indhente oplysninger om lønloftet i fleksjob og borgerens ret til regulering, når sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst. Sagerne afklarer også kommunernes mulighed for at foretage efterregulering af fleksløntilskud.
I den første sag, der dannede grundlag for en tidligere principmeddelelse, havde X Kommune ikke indhentet tilstrækkelige oplysninger om lønloftet for en borger i fleksjob siden 12. januar 2015. Kommunen havde alene baseret beregningen på borgerens timeløn og pensionsordning, hvilket ikke nødvendigvis afspejlede den fuldtidsløn, der udgør lønloftet.
Den anden sag omhandlede en borger, der var ansat i fleksjob siden 1. oktober 2016 og i september 2021 gik fast op i arbejdstid. X Kommune havde beregnet fleksløntilskuddet for september 2021 baseret på en lavere forventet lønindtægt fra august 2021, hvilket resulterede i en for høj udbetaling. Kommunen efterregulerede dette i oktober 2021.
Ankestyrelsen har i disse principielle sager præciseret reglerne for fleksløntilskud, særligt vedrørende kommunens oplysningspligt og efterregulering.
Kommunens oplysningspligt om lønloft
I den første sag fastslog Ankestyrelsen, at kommunen har pligt til at sikre, at arbejdsgiveren oplyser om den fuldtidsløn (lønloftet) i den pågældende stilling, når en person begynder i fleksjob, samt ved senere ændringer. Dette inkluderer tillæg som genetillæg, aften/nattillæg og weekendtillæg. Sagen blev hjemvist til X Kommune for ny behandling, da den ikke var tilstrækkeligt oplyst fra 12. januar 2015. Kommunen skal indhente de nødvendige oplysninger og foretage en ny beregning samt efterbetale et eventuelt tilgodehavende. Dette understreger kommunens ansvar for at oplyse sagen tilstrækkeligt.
Efterregulering af fleksløntilskud
Ankestyrelsen præciserer, at efterregulering af fleksløntilskud kan ske, hvis lønindtægten efterfølgende ændres, herunder ved ændring af arbejdstid. Reglen om, at efterregulering kan strække sig over maksimalt 12 måneder, gælder kun, når kommunen har udbetalt for meget. Hvis kommunen har udbetalt for lidt, er borgerens krav alene begrænset af den almindelige forældelsesfrist på 3 år.
I den anden sag stadfæstede Ankestyrelsen X Kommunes afgørelse om efterregulering. Da borgeren gik fast op i arbejdstid i september 2021, skulle fleksløntilskuddet for september reguleres på baggrund af den faktisk udbetalte løn, og det for meget udbetalte beløb på 1.161,49 kr. skulle efterreguleres i oktober 2021. Dette er i overensstemmelse med reglerne om efterregulering, når lønindtægten ændres.
Principielle pointer:
- Kommunens pligt til at indhente oplysninger om lønloftet er en garantiforskrift.
- Efterregulering af fleksløntilskud er ikke begrænset til tre hovedgrupper, men kan ske, hvis der er grundlag for det i reglerne.
- Borgerens ret til efterbetaling af for lavt udbetalt fleksløntilskud er underlagt den almindelige forældelsesfrist på 3 år, ikke den 12-måneders grænse, der gælder for kommunens efterregulering af for meget udbetalt tilskud.
Lignende afgørelser